fredag 11 juni 2010

iMonster

Jag köpte en ny dator häromdagen. Efter att ha suttit och redigerat tusentals bröllopsbilder vid en liten Macbook i över ett år kände jag att det var på tiden. Dels funkar det inte i längden (för mig) att redigera bilder på en skärm lika stor som ett A4. Dels är min arbetsställning fullkomligt vedervärdig - sett ur ett ergonomiskt perspektiv, alltså. Resonemanget gick ungefär så här: antingen köper jag en ny dator, eller så förvandlas jag sakta men säkert till ringaren i Notre Dame. Med förvridna handleder. Och tunnelseende.

Så. Nu sitter jag vid en 27 tums iMac med quad core - ett veritabelt monster - och försöker vänja mina ögon vid en skärm lika stor som tv:n. Jag höll på att flyga baklänges första gången jag slog på den. Det var en demon som skrek ut välkomstjingeln. RAAAAAAAAH!!!!!!! Det kändes som att sitta framför en bioduk.

Första dagen undvek jag att titta på den. Den var liksom så jäkla... stor. Tog upp hela rummet. Andra dagen satte jag mig ner och pratade lite med den. Försökte lära känna den.
Tredje dagen började redigera så smått. Fjärde dagen skrev jag kärlekssånger till den.

Jag hjärta monstret.

Min arbetsställning är fortfarande rätt sunkig, eftersom jag inte har ett ordentligt skrivbord, men jag har lyckats få ner redigeringstiden till 2 dagar. 2 dagar. Heldagsbröllop. Och då jobbar jag långsamt.

Mindre tid framför datorn - mer tid att göra... tja... annat.

Det hurrar vi för.

8 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Hurra för det. (Och, jo, några av oss är nog fortfarande kvar här - i alla fall jag :D)

dddd sa...

Hahahaha!

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Hurra för nya datorer! (och nya inlägg!)

Missy sa...

Hurra för ny dator! Whopee!

Sara sa...

men finally - jag kikar ju in varje dag i förhoppning om att du skulle komma tillbaks - hurra :)

Spader Madame sa...

Hurra!!

Mary Lady Luck sa...

Hurra, vilket stort äpple du har nu :)

Ems sa...

Boyfriend har en likadan och jag sjalv har nu blivit en Mac-fantast... Vad f-n har man suttit och tryckt pa en PC for under alla dessa ar?!
Dessutom ar den vansinnigt "snygg" och praktisk med bara 1 sladd!!!