måndag 3 september 2007

Un laxatif, s'il vous plaît

Jag sprang på en gammal fransklärarinna idag som, varje gång vi träffas, prompt ska konversera på franska. Vilket gör mig toknervös. Speciellt om det är folk i närheten. Folk som hör mig stamma osammanhängande mumbojumbo. Jag fixar artighetsfraserna, men sedan blir det lite mer avancerat eftersom den franska delen av min hjärna legat i koma ett tag. Det slutar med att jag blir pionröd i ansiktet och börjar hacka fram meningar på tyska. Eine hamburger, bitte. Men hon är så söt. Fransk ändå ut i fingertopparna. Och väldigt kort. Jag känner mig som en jätte när jag står och pratar med henne. När hon trippat iväg blir jag alltid så sorgsen. Längtar tillbaks till Paris. Vill sticka iväg igen. Men sedan börjar jag tänka på hur förstoppad jag blev av alla baguetter som jag stoppade i mig. Och sedan är jag genast lite mindre Parisnostalgisk.

4 kommentarer:

Linda K sa...

milda makter. om min tyska-, latin- eller spanskalärare kom fram till mig skulle jag automatiskt börja rabbla stycken ur pluggböckerna. que hay en el bolso... muschi ist ein hund, er spielt und spielt...pyramus et tisbe juvenum pulcherimus alter... :/

Anonym sa...

vad finns det i väskan, muschi är en hund, han leker och leker..?? pyramus och tisbe och jag har faktiskt glömt översättningen även om vi också tragglade den. fast det var över tjugo år sen så det må vara förlåtet.


vi kan prata franska också, så kan du få vara petite (med amerrkanskt uttal) bredvid någon som gör det, om du vill. :)

Anonym sa...

haha... ja baguetter är sann studentföda. Inte så nyttigt i längden, men väldigt gott! Ta ett flan aux pruneaux som omväxling ska du se att det blir fart på maskineriet.

dddd sa...

Linda K: Jag kan de första sidorna i tyskaboken som jag hade i sjuan by heart:

- Wie heisst du?
- Strupsi. Wau, wau! (Tyska hundar säger wau, wau. Självklart. Pratar gör de också...)
- Wie alt bist du?
- Drei monate. Wau, wau!

Hahaha!

Vajlan: Ja. Kom hit och snacka lite franska med mig då!!! ;)
Lameilleuse: Flan aux pruneaux? Ska tänka på det nästa gång. :)