söndag 12 augusti 2007

Folk har gjort slut för mindre

Efter sex och ett halvt år tillsammans kan man tycka att båda parter bör ha någorlunda koll på vilka saker man INTE bör göra - för att behålla husfriden. Slänga blöta handdukar på golvet är en av de sakerna. Ställa in praktiskt taget tomma mjölkpaket i kylen en annan. Och så har vi Trivial Pursuit. Jag hatar Trivial Pursuit. Till saken hör naturligtvis att jag är en fruktansvärt dålig förlorare. Jag kan ta förluster som sker i vardagen. Som att jag råkar få tillbaka för lite växel i kassan på ICA eller när någon hävdar att så där var det ju inte alls, du har felfelfel. Det jämnar alltid ut sig i längden. Jag kan ta det. Men när jag förlorar i spel, vilket spel det än må vara, då kommer den där riktigt fula sidan fram. Det spelar ingen roll om det handlar om små pluppar eller bönder som slås ut i schack. Jag har i ren ilska sopat undan hela bräden när jag blivit av med spelare. Tv- spel ska vi ens tala om. Ach du liebe. Men Trivial Pursuit tar nog priset. Varför det plockas fram när kvällen förflutit åh, så bra, det vet jag inte riktigt. Kanske var det dags att rensa lite. Ta ut lite aggressioner. Fast den här gången blir det kanske annorlunda, tänkte jag och valde en rosa grejsemojs att stoppa pluppar i. Kanske blir det renhårigt den här gången. Kanske klarar vi av att inte kasta saker på varandra innan det gått ens fem minuter. Mja. Det tog två frågor. Sedan fick pojkvän den första pluppen.

- Ren och skär tur (mutter, mutter).
- Du menar: ren och skär intelligens.
- Men ta den sabla pluppjäveln då!

Vidare

- Så där kan du ju inte göra! Ställa dig i mitten! Du får inte stå i mitten.
- Joho. Läs reglerna.
- Det står för helsicke inte så i reglerna.
- Gör det visst.
- Nähä.
- Joho.
- Hä.
- Ho.
- Hä.
- Ho.

Vidare

- Vem skrev *namn på verk som ingen vid sina sinnens fulla bruk har en aning om*
- Katja Kaj. Inte fan vet jag.
- Fel.
- Jag orkar inte mer nu. Nu slutar vi.
- Lägger du dig?
- Nä.
- För då förlorar du.
- Jamen, så fortsätt då för...

Vidare:

- Vad uppfanns 1786 som underlättade väsentligt för folk med glasögon?
- Linser?
- 1786? Tror du att man hade tillgång till sterilt vatten då?
- Messerschmitt.

Vidare:

- Du är allt lite dum du. Kunde du inte den enkla?
- Ska inte du gå och gömma dig någonstans? Din lilla orch.

Vidare:

- Vad heter den ö i Italien där det bor flest hundraåriga personer?
- (tvärsäkert) Grekland.
- Driver du med mig?
- Vad var frågan? Jag hörde inte riktigt.

Vidare:

- Du hittar på. Så stod det inte. Läs den riktiga frågan.

Vidare:

- I vilken stad föddes Florence Nightingale?
- Aten.
- Florence Nightingale...
- London?
- Florence Nightingale...
- Florens?
- Bra. Slå igen.
- Jag vill inte ha några pity poäng. Din tur.
- JAG ORKAR INTE MER!!!!

Vidare:

- Jag tar livet av mig nu.

Vidare:

- Moahaha! Jag har fått alla pluppar. Jag vinner. Victory is mine! Mine!
- Nänä. Du måste in i mitten och där ska jag välja en fråga som du ska svara på.
- Men. Då väljer ju du bara den svåraste frågan på kortet. Så står det inte i reglerna.
- Joho. I mina regler. Hallå! Vart ska du gå?

Vidare:

- Alltså. Ska du tjura länge till?
- Tills du erkänner dig besegrad.
- Aldrig. Aldrig!

21 kommentarer:

Malou sa...

Aaah, vad jag älskar TP.

Missy sa...

Jag är inte bara dålig förlorare, jag är dålig vinnare också. Jag är den som ropar "In yor face!", springer runt och gör "V"-tecken och hånar mina medtävlare när jag vunnit.

Undrar varför ingen föreslår ett parti TP längre...

dddd sa...

Malou: Jag med. När jag vinner.
Missy: Jag är en ganska snäll vinnare. Not!

Anonym sa...

jag är den som aldrig ger upp och hånar de som vill sluta..sen sitter vi där i timmar till..eller iaf tills de erkänt mig som segrare, sen tjatar jag om det hela tiden..
Jag har mig veterligen aldrig förlorat ett parti..åtminstone inte något som spelats enligt reglerna ;)

Olof Olsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olof Olsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olof Olsson sa...

Ang sterilt vatten och 1786 så är man inte "messerschmitt" om man påstår att det inte var möjligt att framställa vid den tidpunkten, kan hända att personen i fråga syftade på pastörisering som mycket riktigt blev tillgångligt först 1862. Men processen är mycket olik och kan inte ge steril vätska och lämpar sig därför för enklare ingrepp som t.ex. avlägsning av olämpliga bakterier i t.ex. laktosprodukter. Att skapa sterilt vatten däremot en känd metod redan sedan medeltiden.

Mvh Amatörhistoriker/Kemist :p

Anonym sa...

som vanligt... dina inlägg är en fröjd att läsa

Christina sa...

Måste bara säga att du ju är helskön! dagen började lite sådär halvkasst på grund av en kass så kallad "man"(man?? Organism passar nog bättre som benämning...) men hursomhelst hamnade jag inne på din blogg och det var längesedan jag skrattade så :-D
Underbar humor!Nu behöver jag inte AFV längre (nästan. Är ju lite skadeglad trots allt... :-D)
Sluta aldrig blogga, för då kanske jag tappar bort mitt skratt :-)
Cred till dig! :-)

Spader Madame sa...

Lösning på problemet: Spela aldrig *mot* sambon, bjud hem något annat par och spela mot dem. Vinner ni = hela veckan är räddad. Förlorar ni = taktiken byggs upp inför nästa möte och ni kommer att vara överens om att: frågarna var fel,otur med tärningen, osv. Ett annat tips är att inte börja spela bridge med sambon! Förresten fuskade han väl, han kan ju inte ha vunnit ärligt???

Anonym sa...

hahahahahaha, jag är likadan och liksom Missy blir jag odräglig både när jag vinner och förlorar :)

Z sa...

Håll er borta från alfapet.

Min man och jag spelar endast för att vi båda försöker vara så trevliga som möjligt. Han är en mycket bättre förlorare än jag, förresten.

dddd sa...

Jerk: Till en början är det kul. Sedan vill man bara dö.
Pingpong: Då vet jag. ;)
Blue: ;)
Christina: Vilka fina ord. Vad glad jag blev nu. Det värmer... :)
Spader dam: Klart han fubbade!
Hedgehog: Ja, vem fasen blir inte det, hahahaha!
Z: Jag lovar. Aldrig Alfapet. Aldrig...

Anonym sa...

Tur att du inte var med när vi spelade UNO på semestern. Jag vann sex omgångar på rad och blev nästan lynchad av pojkarna (som skyllde på stolen jag satt på).

Men jag är en så pass god förlorare att folk tycker jag är tråkig för det är inget kul att vinna mot mig haha!

Fru Choklad sa...

Krig borde lösas med TP.
Själv brukar jag alltid vara en ödmjuk förlorare.
- Oh vad duktig du var! Tänk att du kunde den frågan! (Inombords TUGGAR JAG ASKA och är inte ett DUGG ödmjuk. - Klart folk vinner när dom glider genom spelet på en räkmacka. *mutter mutter*)
Och en olidlig vinnare:
-Hurra jag vann jag vann Ohhhhooo! Någon som vill ha en omgång till? Va va va?

Fröken Lund sa...

Jag är likadan. Alltså är TP uteslutet vid en eventuell bloggträff. :-D

dddd sa...

Mel: Hahaha! Ojojoj. UNO. Det var inte igår. *nostalgi*
Bling Bling Girl: Sådana som vrålar Oooohooo ska hängas upp i tårna. Jag räknar naturligtvis bort mig själv.
Fröken Lund: Eller så spelar vi och ser vem som är sämsta förloraren. :D

Anonym sa...

Haha. Det där känner jag igen, fast inte det där med dålig förlorare, för jag förlorar ju aaaaaldrig. *nej eller hur*

TP är skoj. Men är det bara jag som tycker det är nästan lika kul att läsa upp frågorna som att svara på dem?

dddd sa...

Neeej. Läsa frågor är pest! Men DU får naturligtvis gilla det. Helt OK. ;)

Anonym sa...

Fördelen med att läsa frågorna är ju att man liksom har makten. MOAHHAHHAHH!

Eller nåt.

Anonym sa...

Din blogg gör min dag! Thanks!