tisdag 6 februari 2007

Erkänn att du inte läst en enda. Du googlade allihop. Erkänn!

Lina bad mig lista fem böcker som jag läst och som jag önskar att jag kunde läsa igen för allra första gången. Here goes:

1 Livet framför sig - Émile Ajar (Gary Romain)
En av de första böcker jag läste när jag började plugga franska. Den handlar om den lille föräldralöse, muslimske pojken Momo och hans kärlek till Madame Rosa, en äldre judisk kvinna som tar hand om barn till prostituerade. Det handlar om medmänsklighet och kärlek, allt berättat ur ett barns okomplicerade perspektiv. Man skrattar, gråter, förundras och skrattar lite till. Och gråter ännu mer. Och då gråter jag sällan. Jag älskar den här boken... Finns även som film med underbara Simone Signoret i rollen som Madame Rosa.

2 Den lille prinsen - Antoine de Saint Exupéry
Ännu en bok jag läst i samband med franskan. Jag kan stora delar av den utantill. Om inte allt.
Berättaren befinner sig i Saharaöknen, där han blivit tvungen att landa efter problem med sitt flygplan, och möter där helt oväntat en liten pojke - den lille prinsen - och får ta av hans fantastiska historia. Det som till en början framstår som en berättelse för barn, förvandlas till en filosofisk resa där temat är allt från liv och död till kärlek och vänskap. Att skriva att jag skulle vilja läsa den här boken för allra första gången igen går egentligen inte. Jag upptäcker något nytt varje gång jag öppnar den. Helt otroligt.

3 A Clockwork Orange - Anthony Burgess
Det börjar med att vi lär känna Alex som tillsammans med sina polare drar runt på gatorna nattetid och begår brott för nöjes skull. Förråd av sagda polare, fälls han senare för mord och blir försökskanin i ett extremt rehabiliteringsprogram som garanterar att brottslingar inte trillar dit igen. Språket i sig är skäl nog att läsa den här boken.

4 Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter - Jonas Gardell
Inte Gardells bästa, men jag tycker väldigt mycket om den här boken eftersom jag känner igen så mycket av mig själv i hans karaktärer. För att citera baksidan: Livet går ut på att leta så långt bak i mjölkdisken som möjligt för att hitta en förpackning med en dag bättre bästföre-datum, och då har man överlistat den lokala Ica-handlaren. Allt medan jorden snurrar och scenen sakta men obönhörligt vrider sig runt, så att de som nu står i ljuset alldeles snart är i skuggan igen.

5 Hemma hos Martina - Martina Haag
Jag har aldrig skrattat så mycket som när jag läste om garderoben Mariah Carey. Allvarligt.

Så, Miss E? Vilka böcker vill du läsa igen för allra första gången?
Jag är förmodligen sist i bloggvärlden med att ta tag i den här listan. Om det finns någon som är sugen är det bara att sätta igång.

17 kommentarer:

Linas inredning sa...

Vad roligt att du antagit utmaningen nu! Jag har inte läst en enda av de böcker du listade, men jag har läst en annan bok av Martina Haag - Underbar och älskad av alla. En sådan bok man skrattar högt när man läser ur den :)

Mary Lady Luck sa...

Jag erkänner utan omsvep, jag har inte läst en enda av dom. Guilty as charged..

Anonym sa...

Har läst Martina Haag, lättläst och urkul.

Malou sa...

Ahaa! Jag har faktiskt nästan läst två! Det vill säga; delar av Hemma hos Martina, och så har jag sett A Clockwork Orange. Filmen alltså. Räknas det? :D

Missy sa...

Yessss, fyra av fem. Inte så illa. Det måste vara som jag alltid trott, jag är beläst.

Kerstin sa...

Åh, jag älskade Anthony Burgess A Clockwork Orange. Kul att du med gillade den. PUSS.

Anonym sa...

åååå, Martinaboken vill jag läsa. hon är störtskön :-)

Anonym sa...

Kul lista, ska fundera på den ett tag och sedan göra den. Du har en lista att göra hos mig med. Simma i helgen?

Hanna sa...

Shit vilket skönt citat av Jonas! Han är cool.
Martina Haags bok blir jag också sugen på att läsa. Jag klarar bara av lättsmält chiclitt och riktiga snyftböcker. Annars orkar jag inte.

Anonym sa...

jag älskar La vie devant soi, jag med. Le petit prince minns jag inte så mkt av, den har jag läst som liten, det är ett misstag, men ska läsa den som vuxen, eller iaf inte bara som barn tror jag. Martina är mitt hat-namn numero uno, så jag tror inte jag skulle kunna hålla i en bok där det står på omslaget o det är rena rama chock-KBTen att bara skriva det här... Jonas Gardell har jag suttit i häkte med. det du. det är mitt bästa Jag mötte Lassie. :) det blev lite mkt med hans romaner som alltid nästan handlade om att vara utanför o uppvuxen på sjuttiotalet så även om det var fet igenkänning o bra skrivet blev det tjöööötigt, så den har jag inte läst. Clockwork orange skulle jag inte våga läsa. det var min reaktion på din lista. :)

dddd sa...

Lina: Det var ju en jättekul utmaning. Svår, men rolig! :)
Mary: Iväg och läs Den lille prinsen med dig! Seså! Bums! :D
Anna: Jag gillar verkligen den boken - urkul! :)
Malou: Klart det räknas! :D
Missy: Du fick precis tio smartpoäng. Klockrent! :)
Kerstin: Ja, jag gillade den verkligen. Det var en utmaning att läsa den på engelska, men jäkligt intressant.
Maria: Jag har bara läst Hemma Hos och Martina-Koden. Hemma Hos är klart bäst - tycker iaf jag. :)
Miss E: Ska kika på det.
Hanna: Jag vet inte om just det där är Jonas eget citat, men boken är väldigt bra! :)
Vajlan: Du måste inte gilla Martina. Faktum är att jag inte gillade hennes två senaste så där överdrivet mycket. Men Hemma Hos tycker jag är skitrolig!
Och La vie devant soi är underbar... Jag älskar den boken...

dddd sa...

Vajlan: Vad säger du förresten? Häkte? Oy! Tell me more! :D

Anonym sa...

jag kanske skulle gilla Martina (jag skrev det, jag skrev det)-boken, det är bara namnet jag avskyr sen jag o maken blev förförljda på stan av nån som visade sig vara en flamma jag inte vetat om. hon hette så. det var en traumatisk upplevelse. läste du min dagbok skulle du läst om det... ;) skämt åsido, det var en ganska ... filmisk upplevelse.

häktesgrejen? för över tjugo år sen var jag med på en demonstration där Jonas Gardell, Marika Lagercrantz o några andra kändisar o en massa okändisar som jag o andra också deltog. vi blev hela högen tagna till häktet efter att de tagit oss ifrån ambassaderna som vi ockuperade! galet. man gör sånt när man är arton antar jag. han var söt då, barbröstad under hängseljeans. :D

Anonym sa...

"förförljda" var en jädra freudian slip förresten.

annen sa...

Jag erkänner att jag har läst Gardells bok! Och jag gillar den väldigt mycket :)

dddd sa...

Vajlan: Vilket spännande liv du verkar ha levt. Jag har aldrig protesterat mot någonting. Bara mentalt, mot att mjölken höjts med 50 öre. Tragiskt. Och Jonas var ju riktigt söt på den tiden. (Med det INTE sagt att du är gammal. OK?)
Ge "Hemma hos" en chans. Den är faktiskt riktig rolig. :)
Annen: Ja, den är ju jättebra! Sorglig och rolig på en och samma gång.

Anonym sa...

äääh, jag var bara med på demonstrationen för att jag var lite förtjust i en karl som skulle vara med, jag var verkligen bara hang around! men så var jag bara arton också. fast spännande liv har jag väl haft om man tycker att socialporr o dramaknarkande är spännande. själv vill jag mest få lugn o ro. och mer pärlor. men du måste ju ta o läsa mig nån gång, nu när du faktiskt får.. det är ju slut med franskatentor for now, du har ju inte ens nån ursäkt? :D