måndag 12 februari 2007

Det var tösen. Inte jag. Hon. Inte jag.

"Blev utmanad att berätta det pinsammaste jag varit med om vilket jag såklart gjort, igen och igen. Tänkte då att det vore ju nåt att be dig om, du verkar har god självironi och är ju duktig på att bjuda på dig själv, såååå....please ge oss en pinsamhets karamell."

En pinsam anekdot... En pinsam anekdot... Jag vet egentligen inte vad jag skulle kunna berätta som jag inte redan har avslöjat. Den värsta sortens pinsamheter vill man väl helst av allt bara glömma, oavsett om de ter sig hyfsat roliga så här i efterhand. Men, visst. Jag har en liten grej att berätta. Något jag helst av allt vill radera ur skallen. Radera som i: poff! borta, inte radera som i: åh, det ligger någonstans i bakhuvudet och skvalpar under ytan och bara vääääntar på att få ploppa upp någon gång.
Faktum är att jag aldrig, aldrig, aldrig tänker på det - så vidrigt är det. Det går beyond pinsamt. Far beyond. Det är inte det minsta roligt, bara hemskt och jag skyller på det faktum att jag var ung (yngre) och jävligt dum. Mina kinder blossar bara jag tänker på det.

Jag har inte ställt till med så värst många pinsamheter de senaste åren. Nuförtiden är det oftast inte mig det beror på när det väl händer något. Jag ser till att hålla mig så långt borta som möjligt från allt som är det minsta pinsamt - bara för att jag aldrig vill uppleva den där hemska känslan igen. Fine, jag behöver inte oroa mig för att göra bort mig inför Mister X. Efter sex år har man liksom kommit över det. Ja, förutom när det gäller toalettbesök, då. Men annars är jag rätt försiktig av mig, tro det eller ej.

Det hela utspelade sig när jag gick i åttonde klass. Jag och en kompis satt i mitt vardagsrum och hade tråkigt. Vi var helt ensamma. När man frågade oss efteråt vem som kommit på idén svarade vi lite svävande att vi kommit på det tillsammans. Men det var min idé. Hon hängde mer än gärna på, men det var MIN idé. (gaaaaah, nu får jag ångest, fatta hur jäkla röd jag är i fejset när jag skriver det här!) Det fanns inte så värst mycket att hitta på, så vi satt mest och glodde på tv. Det var mitt på dagen och allt som fanns att se var TV SHOP och någon sunkig gammal långfilm från 1932. Så vi kollade på TV SHOP där de promotade någon sluta röka-mojäng och någon stairmaster-liknande grej för x antal papp.
Så kläckte jag plötsligt idén: om vi skulle ta och ringa och beställa en sådan där trappgrej till vår tjocka SO-lärare? Jävlar, vilken kul idé! Hon nickade och höll med. Jag minns det så väl, precis som om det var igår. Vi kollade upp deras adresser i telefonkatalogen. Jag lyfte luren och ringde numret som stod på tv:n. Hon satt bredvid och fnittrade hysteriskt medan jag förställde rösten och försökte låta vuxen.

- Eh. Jag skulle vilja beställa den däringa stairmastern, mullrade jag med basröst.
- Jaha, svarade telefonisten. Till vilken adress ska vi skicka den?
- XXXXXXXX...
- Den kommer inom två veckor. Tack för beställningen!

Vi låg på golvet och kved av skratt. Fan, vad roligt! Sedan ringde vi och beställde en Phase Off/Sluta röka-grunka till den tuffaste och snyggaste tjejen i klassen som alla visste rökte. Alla utom hennes föräldrar. Sedan beställde vi någonting som jag glömt till vår beniga svensklärare. Klart hon skulle ha något, hon med. Här glömmer vi ingen. Ingen! Vi ringde bara upp kundtjänst igen och förställde våra röster. Idioterna på TV SHOP fattade ingenting. Vi kissade nästan ner oss, så ball tyckte vi att det var.

Tills vår tjocka SO-lärare och beniga svensklärare stod framför klassen två veckor senare med bister uppsyn och berättade vad de fått hem och att de misstänkte att någon eller några i skolan låg bakom det hela (SO-läraren höll på att bryta ihop när hon förklarade vad hon fått hem - en stairmaster, EN STAIRMASTER!!!). Jag höll på att skita ner mig av rädsla i skolbänken. Jag har aldrig blivit så jävla rädd i hela mitt liv. Förutom den där gången då min mamma satt vid köksbordet med en tjock lunta papper framför sig och frågade om jag hade ringt 071-nummer för 10000 spänn. Då gick jag i sjuan. Jag har kategoriserat dessa två händelser och gången då jag blev ertappad med att sno en Snickers i affären och leddes in på butikschefens kontor under "förträng, förträng, förträng, det har ALDRIG hänt och om någon påstår något annat ska de dö"-facket i min hjärna. Där ligger de rätt bra, tycker jag.

- Vi säger ingenting! väste min kompis till mig utanför klassrummet. Ingenting. OK?
- Men XXX's (SO-läraren) man är ju tydligen polis, viskade jag med darrande röst och kände hur jag blev alldeles glansig i ögonen. Jag såg framför mig hur de burade in oss på obestämd tid efter att vi fått sitta fastkedjade på torget till allmän beskådan så folk kunde kasta ruttna grönsaker och avföring på oss. Jag var helt panikslagen.
- De kan aldrig spåra oss, sa hon. Lugna ner dig för fan.

Men jag lugnande inte ner mig. Jag var stel av skräck. Så jag erkände.

Vilket i och för sig inte var så hemskt som jag hade trott. De tog det hyfsat bra. Att berätta det för min mamma, däremot, min mamma som jag redan gjort så besviken förr - det var inte det minsta lätt. Jag ville bara dö. Sjunka genom jorden. Försvinna.

Det blev aldrig någon polisanmälan. Däremot en trevlig liten diskussion tillsammans med våra lärare och föräldrar. Och sedan BUP. Hade jag haft en cyanidkapsel i käften hade jag knaprat i mig den för länge sedan, believe you me. Nä, ingen anmälan. Men hela skolan fick reda på det. Efter det hette jag inte längre Miss KYD. Jag hette TV SHOP. Vart jag än gick. Fördelen med att TV SHOP inte längre finns är att jag slipper höra den där jävla melodin. Tö-tö-tö-tö-TV.....SHOP!

Om någon kan bräcka det, be my guest.

Och om någon av mina gamla lärare eller den där coola tjejen som alltid blev vald till Lucia läser det här vill jag bara säga: förlåt.

Till min mamma vill jag säga: förlåt.

Till hon den där kompisen som jag springer på ibland på stan och som numera är som en främling vill jag säga: förlåt.

Till alla som läser det här vill jag säga: GE MIG EN KRAM FÖR FAAAN! UUUÄÄÄÄ!!!

23 kommentarer:

Fröken Lund sa...

Ha ha ha!! Det där var ruskigt roligt faktiskt. Jag förstår att du försökt förtränga det. Men det var riktigt roligt tycker jag; en stairmaster åt läraren. Humor på hög nivå ju! Ungefär som den klass på min högstadieskola som köpte en deodorant åt sin alltid så mycket svettluktande klassföreståndare när de gick ur 9:an. Nåt som resulterade i att han brast ut i en frustrationsgråt där på kyrkbacken. :-)

Det är förresten alltid bra att erkänna sina tilltag. Samvetet slutar jaga en till slut. Men TV-shop alltså. Det kan inte ha varit så illa att kallas Tv-Shop trots allt. Själv kallades jag bl.a. korven och annat mindre smickrande.

Mary Lady Luck sa...

Oh my God, det där var verkligen pinsamt. Tur att du erkände, såna där grejer brukar ju alltid komma fram förr eller senare och det känns som om det är värre att bara tiga. Men en stor kram får du! Mitt eget snatteriförsök, en Champion t-shirt på obs stormarknad och polisbilsfärd hem bleknar i jämförelse!

Anonym sa...

Du får en kram imorgon gumman. Kände ju till historien men inte alla hemska detaljer bakom, shit alltså. Dessutom var jag helt säker på att det var den andra tjejen som kom på idén. Men men... Det är ju historia nu. Det finns betydligt värre saker att göra...

Anonym sa...

Jag kan riktigt känna det du kände... Tvi attan vad pinsamt! Kram på dig

annen sa...

HAHAHAHAAHA! Bara din beskrivning av låten får mig att bubbla ännu mer av skratt :D Ska försöka klämma fram en kram mellan skrattsalvorna ;)

Anonym sa...

Jag gjorde inte heller en särskilt snäll grej då jag gick i högstadiet. Gick fram till våran träslöjdslärare bara någon dag innan vi skulle ta examen i 9:an och ställde en skål med gräs framför honom (läraren hade ett väldigt sött litet getskägg varpå han kallades för Geten). Dialogen gick som följer..
Läraren: Vad är det här?
Jag: Gräs ser du väl.
Läraren: Det ser jag förstås men vad ska jag göra med det?
Jag: Jo du förstår, getter måste ju också äta!

Sen sprang jag. Och har tyvärr aldrig träffat honom sen dess och kunnat be om ursäkt.

En kram hit också någon??

Missy sa...

Tack, snälla Miss KYD! Jag har fått nya perspektiv och mina egna pinsamheter kommer aldrig mer kännas lika pinsamma. Någonsin. Och gör de det så är det bara att läsa ditt inlägg igen och igen. Och igen. Tack!!!

Linda K sa...

en kram såklart! tycker du har sonat ditt brott nu när du bett om ursäkt och allt :)

SixesAndSevens sa...

Det var väl inte så farligt det där! ;)

Kerstin sa...

Hahahahaha. Äh, det är sånt man gör då man är ung. Eh - jag har iofs inte gjort något likande. Men va tusan. Kram på dig.

Anonym sa...

haha, visste väl att du skulle bjuda på dig, tydligen gjorde du det då med, bjöd på dig eller det var väl dom som fick betala förståss.
Ja lärare har det nog inte så lätt.

Anonym sa...

hahaha. Tror dig. Det var Tösen. Gud vad hon hittat på genom åren ;-)

Och jag förlåter alltid Tösen. Anytime. Anywhere. KRAAAAAAAAAAAM

dddd sa...

Fröken Lund: Så här i efterhand håller jag med om att det är lite småkul. Men då ville jag bara dö. DÖ I TELL YA! Men jag måste säga att det var väldigt skönt att skriva av sig. Som en sten som fallit från mitt bröst. Phhheew...
Deo? Nääää... Fyyyyy...
Och tro mig när jag säger att det var illa. Det var inga snälla kommentarer. Det var jävligt elaka kommentarer. Jag mår illa bara jag tänker på det... Jag gick även under namnet "häxan" eftersom jag var så blek. Och så blev jag kallad ful. Så - nej. Inte kul alls. Men jag ser helt OK ut idag. Och alla miffon som kallade mig ful och blek och fet - KISS MY ASS! :D
Mary:Jag är glad att jag erkände. Men jag undrar om de hade kunnat spåra oss. hade de inte kunnat det och om jag hade kunnat gå tillbaka och ta ett nytt erkänna eller inte-beslut, då vet jag inte vad jag hade valt... Men i dagsläget känns det rätt OK, trots all skit som jag (rätteligen) fick ta efteråt...
Miss E: Yes please...
Finam: Oh, the ångest... THE ÅNGEST!
Annen: Du får skratta. Helt OK. Och tack för kramen! :)
Fredrik: Jag vinner. Lätt. Men du får en kram iaf... KRRRAAAAMMMM...
Missy: Hahahahaha! Jämför med min olycka bara. Hahahaha! Glad att jag kan hjälpa andra... :)
Linda K: Jag har sonat mina brott med råge, om jag får säga det själv. Men jag skäms fortfarande. jättemycket...
Sixesandsevens: Det sista man vill när man går på högstadiet är att märkas. Man (iaf jag) vill bara smälta in. Vara normal. Jag misslyckades rätt fett med det. :P
Kerstin: Vad kan jag säga? Jag var rätt fucked up som barn... :P
Anna: Nog för våra lärare var rätt kassa ibland, men de förtjänade INTE det där. Jag kommer sååååå att hamna i Helvetet. Jag vet det...
Maria: Tacks ska du ha... :D

Anonym sa...

Ohhhhh.. där har du något att berätta för barnbarnen.. ;) Jag tycker absolut att man kan skylla på att du var ung och dum.. helt plötsligt känns ens egna pinsamheter liiiiite lättare att tänka tillbaka på..

Tack som tusan, du fick mig att skratta fast jag egentligen är trött och sur som ett bi! :)

Anonym sa...

HELT underbart!! Seriöst, det här låter som något jag kunde ha gjort själv i den åldern, vi hade blivit ett fint team. Skolans skräck. Det värsta är att jag inte har blivit bättre - härom veckan kvävde jag en impuls att anonymt beställa 25 pizzor åt en grannkärring jag inte tål.

En kram får du definitivt. Jag känner väldig sympati och systerskap. Det här är stort.

Fredrik: Vi kallade vår musiklärare för geten. En gång stoppade vi en välanvänd skosula i hans piano så det inte gick att spela. Han grävde själv fram sulan inför en förtjust skara 12-åringar.

PS. kolla in www.tvshop.se ;o)

Missy sa...

Förresten, du kan få en kram också. Och en kaka, för det har du förtjänat!

dddd sa...

Me: man vet att man gjort något in i hästväg när folk lättat suckar: "Phhew... Nu mår jag mycket bättre..." Hahahaha! :D
Lameilleuse: Ska vi dra ut och göra stan osäker? Hör av dig när du är i faggorna. Så kan jag terrorisera dig med översättarfrågor, hahaha! Förresten, hur var det i Paris? :)
Missy: Jag tar en Oreo, tack! :D

Anonym sa...

Hahaha! :D

Högstadielärare får stå ut med mycket. Det bör ingå ett visst kunnande om humor i lärarutbildningen..

Kram på dig! ;)

Anonym sa...

Hahaha! O hjälp vad barn kan vara elaka, stackars alla lärare!
Jag har faktiskt också hittat på en del dumma saker och minns alltför väl den fruktansvärda ångesten när läraren stod framför hela klassen och försökte tvinga fram en confession. Mitt hjärta börjar slå fortare bara jag tänker på det. Även om det inte var i klass med din historia ;-)
Stor kram till dig!

Anonym sa...

KRAM! :D och tack för att du delar med dig! Jeez, vad mkt saker jag har i det där det har aldrig hänt-minnet! /Anna

Nini sa...

Hahahaha det där behövde jag! =)
När jag fick för mig att busa åkte jag alltid fast på en ggn, som t.ex när jag & min kompis fick för oss att släppa barkbitar på bilarna från en bro. Jättekul tills en bil stannade, chauffören visade sig vara en stor MAN och han jagade oss genom ett helt bostadsområde.

Vi mötte min dagmamma mitt i jakten så jag hann kasta mig i hennes famn innan han fick tag i mig men jäklar va skit jag fick ta! Först från honom & dagmamman, sen från min mamma.

Mina öron fladdrade i flera dagar efteråt...

Anonym sa...

Men vilken fantasi! Für alles, tycker jag, für alles :D Tur att du erkände dock, de skulle nog inte gett upp i första taget, well done :P Hahaha, var SO-läraren tvungen att betala för Stairmaster-saken?! En stor kram får du också ^^ Hahaha... Skulle aldrig drömma om att ringa hem grejer till ngn annan...

Anonym sa...

Paris var trevligt. Mkt kort vistelse dock... :o( Adda mig på msn så kan vi snacka översättning och framtida terrordåd: la_meilleuse@hotmail.com Ha det bra!