torsdag 15 februari 2007

Men glassen var i alla fall god

Det är märkligt.

Jag kommer på mig själv med att vilja vara ensam. Sitta i soffan och käka glass och kolla på någon av de där filmerna som står undangömda längst ner i filmhyllan. Någon av de där filmerna som, trots att jag då och då ställer in dem lite hipsomhaps bland actionfilmerna längst upp, ändå hamnar längst ner i hyllan när jag vänder ryggen till. Mina filmer. Mina tjejfilmer.

Att inte ha någon som, när jag sitter vid datorn, kommer in, slänger sig på sängen och stönar: jag har tråååkigt... för att därefter börja kasta kuddar omkring sig.

Jag kommer på mig själv med att vilja kolla på tv ensam. Äta ensam. Inte behöva ta hänsyn till någon annan. Bara rå om mig själv. Sitta här och filosofera och komma fram till vad jag egentligen vill göra med mitt liv. Som om alla svar skulle infinna sig fort som attan, bara jag fick sitta på sängkanten en stund och fundera lite. Solo.

Och nu sitter jag här ensam. Ensam för en kväll.
Och jag kommer inte fram till någonting.

8 kommentarer:

linlasj sa...

Det kanske det är just det. Att solo, solitär kommer man inte fram till något. Mer än att bara vara.

Och det är gott nog.

Liksom.

dddd sa...

Nej, man gör nog inte det. Åtminstone inte jag. Jag är en hopplös romantiker, fel i född årtionde. En riktig Werther. Jag tror att allt ska lösa sig om jag får knata runt i Naturen med stort N och filosofera.

Men det leder liksom ingen vart...

Kerstin sa...

Äh, ensam vill vi bara vara ibland. Skönt att bara vara...

Anonym sa...

Som människa vill man ha det man inte har, eller iaf är jag så. När jag är ensam vill jag att sambon ska vara hemma och när han är hemma vill jag vara ensam, och som du säger inte kommer man fram till nånting när man ska sitta hemma å tänka alldeles ensam, iaf inte jag. Men det är klart om jag har en stor chokladask hemma kan jag nog stå ut med att vara ensam att ganska bra tag, iaf tills den är slut

Nini sa...

Det värsta är när sambon drar iväg och jagar astidigt på morgonen och jag vaknar ensam i sängen...utan doften av färdigt kaffe snirklandes in i min näsa... =/

Anonym sa...

fast är du själv en självvald dag? det är en jädra skillnad på självvald ensamhet o annan.. dessutom tar det tid att komma in i solitärvanor. själv har jag varit själv varje kväll i fjorton dagar. tycker mest det var skönt just av de skäl du anger.

Aradil sa...

Man kanske inte kommer fram till några världsomvälvande slutsatser, men en tjejfilm och glass är inte fy skam det heller ;)

dddd sa...

Kerstin: Ibland är det väldigt skönt att vara ensam. Men igår var en knäpp dag.
Snygglirre: Touché.
Nini: Nu dricker ju jag inte kaffe... Men jag vill också vakna upp till någon trevlig doft. Som... Rostat bröd. Men vi har bara en massa äcklig grovt bröd hemma. Hm.
Vajlan: Självvalt som i att jag valde att stanna hemma. Men inte annars. Jag hade nog bara en dålig dag igår. Då kommer man sällan fram till något bra.
Aradil: Sant. Tjejfilm och glass är definitivt inte fy skam. :)