måndag 19 februari 2007

Eller hur?

Det går en tjej i min klass som har för vana att sticka in ett:

Eller hur?

titt som tätt när man pratar med henne.

Jag pratar med henne lite då och då. När jag måste. Vi är fler än hundra i klassen, vilket gör att jag lätt kan slinka undan när jag ser henne komma gående. På sistone har det dock blivit rätt svårt. Vi bor blott en hållplats ifrån varandra och åker samma vagn. Tydligen.

- Vad tyckte du om den där föreläsaren?
- Han var väl bra.
- Eller hur!

- Vad är klockan?
- Fem över tre.
- Vad sent det är.
- Eller hur!

- Vad gott det var.
- Eller hur!

- Trevlig helg!
- Eller hur!

Jag vet inte hur mycket mer jag klarar av det där eller hurandet.
Dessutom blir jag så förvirrad. Jag vet inte om jag ska svara eller om jag ska säga något vitsigt i stil med:

Amen, jorå, ba visst, liksom.

Hon är 21. Jag är bara 6 år äldre. Ibland känner jag mig så oerhört gammal till sinnet att det är skrämmande. Eller hur?

16 kommentarer:

Missy sa...

Gammal och vis? Det är åtminstone vad jag brukar försöka intala mig själv när jag känner mig... äldre.(Gammalochvisgammalochvisgammalochvis).

dddd sa...

Så måste det vara. Jag är ju full av visdom. Det sprutar vidom ur öronen på mig. Speciellt när sover. Jag brukar få torka bort en massa vidom från kudden när jag vaknar på morgonen. Hahahaha!

Missy sa...

Whoooa! Du med? Jag som trodde att det bara var jag ;)

J sa...

Huvaligen, tala inte om det! Dagens ungdom förstår jag mig då rakt inte på..

Fröken Lund sa...

Ja herrejösses. Det är faktiskt jobbigt när människor spelar upp automatiserade fraser hela tiden. Vissa säger "liksom" andra säger "typ" eller "såhär". Det värsta är när man själv börjar ta efter sådär litegrand i smyg helt omedvetet.

Eller hur?

Mary Lady Luck sa...

Hahaha, stackars brud hon vet säkert inte ens om att hon gör det!

Anonym sa...

Ja, herregud. Jag är snart 23 och börjar känna mig efter. Visserligen säger jag nog "liksom" tillräckligt många ggr för att det ska räknas som ungdomligt (nästan tonårsaktigt).

Linda K sa...

hon kanske behöver höra samma sak tillbaka så att hon fattar? fast sånt brukar aldrig funka.. :P

Anonym sa...

Jag är faktiskt en av dom som använder mig av Eller hur? Men inte så ofta som tjejen i din klass. Man måste veta när det är rätt läge för att lägga in ett Eller hur? ;)

Anonym sa...

Ha ha, jag kom på mig själv med att använda typ hela tiden i dag. Eller mer ärligt mina elever påtalade för mig att jag sa typ hela tiden.
- Är typ det ända svaret du kan säga?
Vad svarar man på det.
-Typ...

Anonym sa...

Japp, utgången och föråldrad är precis vad du är. Eller hur. (ironin är liksom underförstådd :)

sandra sa...

det låter som när folk slänger in ett "skämtar du?!!" när man berättat något totalt dödsallvarligt eller bara ovanligt -"Nej jag hittade bara på min entimmeshistoria precis, vad fan tror du?!" eller vad ska man svara??

dddd sa...

Missy: Nääää... Jag med! :)
J: Hahahaha!
Fröken Lund: Jag är ingen språkpolis (bara ibland, ehm), men ibland blir det helt enkelt för mkt. Jag pallar fem ggr i rad. Till och med sex-sju. Men jag drar gränsen efter 8. Meh. Jag stör mig nog på hela henne. Hon sa vid ett tillfälle att hon tyckte livet var slut efter 30. Så säger man inte, om man inte vill ha verbalt spö. :P
Mary: Förmodligen inte...
Madelene: Hahahaha! Välkommen i klubben, för tusan! :D
Linda K: Jag försökte faktiskt vid ngt tillfälle. Men det lät så dumt att jag knep igen efter det. Hon märkte aldrig ngt... :P
Dee: Jag kan inte tänka mig att NÅGON använder det lika ofta som hon... Jag säger säkert också en massa irriterande saker. Men det hör ju inte hit... :D
Jenny P: Typ. :D
Anonym: Tänk på att jag är 155. :D
Sandra: Du har så rätt. Faktum är att jag själv vill ngt tillfälle sagt likadant. Irriterande värre...

Anonym sa...

Eller hur ;-)

dddd sa...

Amen, jorå ba visst, liksom... :)

Anonym sa...

Din blogg är skitskön och rolig. Och inte tillgjord. Bra!!