lördag 13 januari 2007

Temle-tajm

Tentan, ja.

Så. Hur många minuspoäng tror ni man får av sin extremt hårda lärare när man översätter meningen: "Jag och Olivier söp oss fulla på en bar i närheten" med "Jag och Olivier dricker oss redlöst pissfulla" och dessutom slänger in två grammatiska fel?

Jag skulle tro att det blir ganska så många.

Nästa fråga. Hur många gånger kommer jag i mitt yrkesprofessionella liv (d v s om jag mot alla odds någonsin lyckas bli översättare) känna att meningen: "Vi sprang genom de små, trånga gatorna och skrek att folk var fascister" berikat mitt ordförråd?

Om jag inte torskade på den där tentan ska jag tamejtusan lägga ut en bild på mig själv med bettskena OCH den där förbaskade stöveln, uppdragen till hälften. Osminkad. Ahahahaha!

Jag hoppas för er skull att det gick åt skogen.

Och så vill jag bara tillägga att det finns inget bättre sätt att vakna till ordentligt på än att upptäcka, en minut innan tentan ska delas ut, att man inte har någon legitimation med sig.
VRRÅÅÅÅÅÅL! hördes det inne i mitt huvud och jag kände hur magen snördes ihop och hjärtat började hamra för fullt, dunkdunkdunk. Får man lov att visa upp Visakort som giltig legitimation? frågade jag en av tentavakterna som tittade på mig som om jag kom från månen.

Hur det löste sig?

Låt oss säga så här: jag är skyldig pojkvän en väldans massa massage och en väldans massa komplimanger de närmaste veckorna. Han hade nog kunnat komma på minst tusen roligare sätt att vakna på än att höra sin hysteriska flickvän vråla i luren: DU MÅSTE KOMMA HIT MED MITT PASS! NUUUUUU! GODE TID! HJÄÄÄÄÄLP!

Så det kan bli.

Och visst har jag gjort mig förtjänt av en semla nu? Och två kexchoklad?

Tänkte väl det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, det låter som att du/ni haft en "härlig" dag. Tycker att meningen med pissfulla Oliver låter väldigt användbar, bra att veta vad ni lär er på universitetet.
Tack för igår förresten, mycket mysigt. Våldgästar er gärna fler ggr. Själv har jag storstädat och slängt ut julen idag - det har tagit liiiiite tid kan man ju säga. Ses på torsdag! Kram

dddd sa...

Jag hatar Olivier. Hoppas att han får syfilis och dör. Och tack själv! Det var så trevligt så. Det gör vi om snart igen. Syns på torsdag! :D

Anonym sa...

Får mig att tänka på min gymnasietid då jag helt ovärt läste latin.

Servum parvum prope impluvium videtis.

På svenska: Ni ser en liten slav nära bassängen.

eh. helt värdo.

Mary Lady Luck sa...

Shit, vad hemskt att glömma legitimationen när man ska skriva tenta! Jag glömde iofs passet en gång när jag skulle åka båt till Hemlandet, kom på det när jag funderade över min crappy passbild som skulle publiceras i händelse av förlisning av fartyg. Men, pucko-exet gjorde det enda vettiga han säkert gjort i hela sitt liv och mötte upp mig o lämnade över passet och båten förliste aldrig heller. Och nu har jag ett nytt passfoto, någorlunda bättre.

dddd sa...

Hedgehog-Sara: Ohlala - jag läste latin jag med - två år. Friggin' värdelöst... Helt klart...
Mary: Pojkvänner är bra att ha ibland. Jag torskar säkert på tentan, men jag är honom ändå evigt tacksam... Fasen, det där är helt klart en mardröm. Sitta där och sedan komma på: Ooops...
Christ...

The Likely Lads sa...

Vad är dealen med att bli översättare, hälften av min italienskagrupp ville ju också bli det. Sitta ensam i ett rum och översätta texter för växelpengar, lockar verkligen det så?

dddd sa...

Jag är en jävel på att översätta från franska till svenska. Dessutom älskar jag språket. Att dessutom kunna jobba var som helst och vara sin egen chef är ju för bövelen värsta drömmen.

Hellre översätta för småpengar och älska sitt jobb än... tja, det räcker väl som skäl.

Dessutom ska jag gifta mig rikt, så no worries.

Anonym sa...

Att kunna språk är kanon. Och franska är ett världspråk, så det kommer gå hur bra som helst för dig...

Gulligt av din pojkvän att komma med passet.

Inom kort kommer vi införa att ingen student ens får komma in i tentasalen utan giltigt id...

Tänk vad retligt att komma och ha pluggat och så få vända i dörren... bara för en sån sak...

Och det är klart du klarade dig... ser fram emot bilden på dig och la stövel :-)

dddd sa...

Hahahaha! Håll tummarna du... ;)