onsdag 3 januari 2007

Ms KYD - the bug slayer

OK. Det är bra nu. Andas. Andas. Phheeeeew.....

Så här ligger det till. Jag är dödligt rädd för insekter. Och med dödligt rädd innebär inte: iiiiiiiiiii, en geting *vift, vift*. Med dödligt rädd innebär: vråååååååååål, en pappa långben, taaaa bort den, ta bort den, ta bort den!!!!!! alt vråååååååååål!!!! en geting! alt vrååååååååål!!!!! en gigantisk spindel!!!!! Maaammaaaaa!!!!

Störtlöjligt? Oh, ja. Bryr jag mig? Oh, nej. Leder det här någon vart? Ja, men scrolla ner om det blir för jobbigt att läsa allt dravel.

Tänk: tjejen som sitter i garderoben i The Ring. Tänk: clownen i Poltergeist. Tänk: den där bruden som kommer nerför trappan i The Grudge. Och så multiplicera med hundratusen. Gånger fem. Så rädd är jag. På ett ungefär. Jag kan sitta och skaka i trekvart om jag upptäcker en långben flaxa omkring här hemma. Jag har till och med väckt sambon mitt i natten (jag kan höra en långben på mils avstånd) och tvingat iväg honom på långbenjakt, trots att han är praktiskt taget blind utan linser. Blind och cranky. För jag kan inte ta kål på kräken själv. Om jag inte måstemåstemåste. Dock inte av humana skäl, mind you. Jag är helt enkelt för harig. Upptäcker jag en geting/spindel när jag är ensam hemma sitter jag först och skakar en stund, traumatiserad - sedan tar jag fram gula sidorna. Handlar det om djur på golv och väggar brukar jag kasta katalogen från avstånd. När det gäller fönster så... tja, det är bara att scrolla och läsa. Att trycka katalogen med full kraft mot gamla fönster har dock visat sig vara... rätt korkat.

Amen, det är ju bara en liten geting, säger kompisen* (som har för vana att döpa spindlar som hon hittar i lägenheten och småprata med getingar som flyger runt i vardagsrummet) när vi sitter på uteservering sommartid och jag studsar upp ur stolen, skrikande. Min personliga favorit måste nog ändå vara: alltså, den där spindeln är nog mer rädd för dig än tvärtom. Sitt ner nu och ta det lugnt. Nästa person som säger så ska få på käften. Allvar.

Needless to say - jag är jätteglad när det blir kallt och de små kräken kryper tillbaks i de avlägsna hålorna där de rätteligen hör hemma. Hade jag fått blott en önskan här i världen hade jag förintat varenda en. Så vitt jag vet tjänar de inget större syfte, de finns bara till för att finnas till och då kan man väl lika gärna ta kål på dem. Fred på jorden/inga mer spindlar-getingar-långbenar? Jag hade helt själviskt valt det sista. Eller, nej förresten. Strike that. Jag hade valt en miljard kronor insatta på ett fint litet konto i Schweiz. Sedan hade jag införskaffat ett vrållyxigt pansarsyrgastält där det inte kommer in några insekter/äckliga djur. Perfactamundo! Resten av pengarna hade jag donerat jag till välgörenhet. Nästan alla, i alla fall. There. Everybody wins.

Var var jag? Jo. Det är kallt och bla bla bla...

Så. Det sista jag förväntar mig när jag går ner till tvättstugan med famnen full av smutsiga kläder en svinkall decemberkväll är att bli attackerad av en geting. Nej, vänta - THE QUEEN-MOTHER OF ALLA GETINGAR!!!! Jag har aldrig sett ett större monster.

Vad i helv.... var den första reaktionen.

VRÅÅÅÅÅL!!!!! var den andra.

Vart tog den vägen? var den tredje.

Jag har klänning på mig! DEN ÄR UNDER KJOLEN!!! var den fjärde.

Mamma!! var den femte.

Döda! var den sjätte.

Efter att ha lokaliserat sagda geting och hämtat mig lite försökte jag komma på något bra sätt att ta kål på den. Du ska dö, din lilla jäv... väste jag och närmade mig med det enda vapnet som fanns nära till hands - en stor, rund balja i stål. Säg farväl, bye-bye, auf wiedersehen...

Men jag kunde inte. Det gick inte. Jag fick... samvetskval. Vi pratar ingen liten söt, vit kanin eller gullig hamster. Vi pratar en enormt stor, övervintrad getinghona vars död ingen skulle sörja. Allra minst yours truly vars livsfilosofi är att gå banzai-buffy på allt som kryper, krälar och kommer objudet över yours trulys tröskel (om ingen annan gör det istället, vill säga). Och tvättstugan kvalar in under "tröskel". Inkräktar man på mitt område får man ta konsekvenserna. Resultatet blir kanske inte poff-du-förvandlas-till-svart-häftig-rök och jag har kanske inte har någon påle att sticka i hjärtat på de små kräken, men det blir åtminstone en fin svart fläck att glädjas åt.

Jag stod en stund och tittade på monstergetingen som kröp runt på golvet. Jag låter dig leva, sa jag högtidligt och kände mig storartad. Riktigt jäkla storartad.

Och vad händer då? Va? Va? Va? Det förrädiska lilla stycket flyger upp och attackerar mig igen. Är det tacken för att man skonar hennes liv? Jag blev så överrumplad att jag kastade baljan i vild panik och träffade torktumlaren som jämrade sig illavarslande. Sedan rusade jag därifrån.

Så. Vem kommer hit och hämtar min tvätt? För jag går nämligen inte ner dit NÅGONSIN igen. Ever.

*Du är bäst Miss E. Puss.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, klockan är 00.15 och jag tror att jag just väckte mina stackars grannar. Du beskriver det så kul och det är så lätt att se dig där. Men allvarligt, provade du att prata med henne? Hon kanske bara ville ha en vän?

Puss på dig och lycka till med tvätten. Hade gärna hjälpt dig men jag har annat att göra...

edmost sa...

hahaha! nu har jag skaffat ett google account kl 01:17 för att säga att du är sjukt skön!! keep it up!

edmunds.blogg.se, den är inte lika rolig men att kunna få en kommentar från dig skulle ju kunna skaka om de andra klassiska: snyggt!

Fröken Lund sa...

Ha ha ha. Jag har tamejsjuttsigen samma problem. Fast det är mest getingarna jag räds.

Jag sitter också och skakar helt traumatiserad innan jag vågar ta gula sidorna och ge mig på jakt efter getingen.

Läs här så fattar du.

http://blickstilla.blogspot.com/2006/08/men-getingen-dog-ju-i-alla-fall.html

Sjuuuuuukt rädd för getingar. Det är så extremt irriterande när de kommer och attackerar när man sitter på ett fik eller att man tamejtusan inte ens kan ha fönstret öppet utan att de ska in och hälsa på. Jag skulle faktiskt inte ha något alls emot att just getingar slogs ut ur den svenska faunan. Inget alls! Fuck circle of life liksom. Vilken nytta gör en geting egentligen?

Fröken Lund sa...

Sen tycker jag också att ingen riktig vän hånar en genom att säga "Men skärpning. Den rör dig inte om du sitter stilla" och annat begåvat. En fobi är en fobi är en fobi. Logik hör inte dit.

brallan sa...

Haha, jag förstår precis hur du känner dig! Skönt att nån annan än jag blir panikslagen vid synen (och ljudet av, aaah det otäcka surrandet) av en geting.. Hoppas nån hämtade tvätten åt dig till slut iaf :)

Laila och Johan sa...

De är lömska de små rackarna... Tillbringade några sommarveckor på kryckor pga just nämnda kryp...

Vonkis sa...

Getiongar är jag inte så där paniskt rädd för, men spindlar. Huvva. Ryser av bara tanken. Har dock märkt att hårsprau fungerar väldigt bra på dem, även om det går åt rätt mycket. Är de på golvet slänger jag en stor bok på dem men sedan får någon annan ta bort boken, för tänk om spindeln fortfarande lever där under och vill hämnas!!!

Mel sa...

Har du hört historien om hur jag en gång i sommaras vaknade mitt i natten av att en vårtbitare (stor mother fucking gräshoppa, typ 7 cm lång) kröp omkring i mitt hår? Inte? Kanske ska berätta om det någon gång i bloggen...

Anonym sa...

Ohh jag är NÄSTAN likadan! jag är så rädd att på sommarn kan jag inte sitta ute och avnjuta en fin och mysig middag utan att jag flyger upp ur stolen springer iväg och stirrar (på avstånd såklart) på de små krypen som flyger runt min mat.
Folk säger att man inte ska vifta med armarna för då förargar man dem. men vad vet dem egentligen! jag tänker fortsätta vifta tills motsatsen är bevisad! så deså!!

Anonym sa...

Stackars dig! Vad är oddsen att träffa på en geting i tvättstugan i januari? Jag gillar inte heller getingar, speciellt inte sen en flög in i min sandal och stack mig i tån för några somrar sen. Aggressiva kryp.

dddd sa...

Miss E: Hallå! jag sa ju att jag skulle låta henne leva. Duh. Men, nähe. Hon hade ju uppenbarligen suicidiala (är det ett ord?) tendenser. Det var första och sista gången jag visar någon som helst vänlighet mot de där kräken. Hädanefter ska jag förinta varenda en. Det ska bli mitt mål här i livet. Camilla the bug-slayer. Visst låter det coolt!? :D
Edmost: Hahaha! Tack så hemskt mycket! :D
Fröken Lund: Hörde du Miss E? Du är ingen riktig vän! Så det så!
Nä, allvarligt. Det är mina arbetskamrater som kör med den kommentaren. Jag jobbar nätter ibland och på sommaren envisas de alltid med att ha dörrar oh fönster öppna. Välkommen in alla äckliga kryp. Jag freakar ut och de skrattar. Jäkla människor. Jag ska lägga laxermedel i deras mat när jag kommer åt. :P
Brallan: Tvätten är hämtad. Jag gick dock inte ner. Har egentligen tvättid nu, men jag tokvägrar att gå ner. Jag har räknat ut att jag har rena underkläder för en vecka framöver. Då är den (getingmonstret) förhoppningsvis borta. :P
Loppanlej: Aj, aj, aj! Kryckor? Shit, det låter illa...
Vonkis: Ännu värre: tänk om hans kusiner kommer krypandes och ska hämnas när du sover! Aaaarrgh....
Mel: Den historien har jag inte hört. Jag väntar med iver! :D
Maria: Ahahahaha! Min kisse? Han är för lat och fet för att fånga insekter. När han var liten och sprallig brukade han komma in med halvdöda näbbmöss som bet sambon i fingret när han skulle kolla vad det var. Hello stelkramp.
Men långbenar tar han inte. Däremot försöker han attackera fåglar genom att hoppa in i fönsterrutan. Jag har kommit fram till att jag har en riktigt korkad katt. Suck.
Grottor? Nej, jag har aldrig varit i någon. Och nu är jag ännu mindre sugen. Fy fa.... Jag ser framför mig hur jag får en stor spindel i håret och... tja, kan du se det framför dig? Precis. Inga grottor för mig det här århundradet... Förresten - erkänn att du lurar dit de där stackars turisterna/människorna bara för att de ska freaka ut när de ser spindlarna? Hahaha! :D
Alexia: Det är själva attan att man inte ska få njuta av sin mat utan de där små kräken ska komma och sabba allting! :(
Mary: Tydligen rätt stora. Ryyyys..

Anonym sa...

Getingar är helt onödiga - de kan dö hela bunten.

I somras när jag satt på altanen och drack mitt morgonkaffe kom en geting från underjorden. Jag överdriver inte om jag säger att den var fem centimeter stor. En jävla bålgeting!!!

Jag blir förstenad av skräck när det kommertill getingar. Och kackerlackor.

dddd sa...

Jag bodde utomlands i något år när jag var liten - låt mig säga så mycket som att det var ett tropiskt land. Med GIGANTISKA insekter. Kackerlackor i diskhon. Skorpioner i duschen. Gräshoppor som hoppade på en så där lite oväntat. And so forth...
Man tycker att det borde härdat en, men iiiinte då. Hade jag sett en 5 cm stor bålgeting komma upp ur jorden hade jag inte blivit förstenad av skräck. Jag hade skitit ner mig femton gånger om. Minst. Iiiiii.....

SixesAndSevens sa...

Verkar som att den icke-existerande vintern gör att krypen lever och frodas i mörkaste januari. Såg nåt oidentifierbart flygande äckel härom dagen... Och nej. Det var ingen fågel. Det var ett kryp!

Anonym sa...

Hittade hit från Bambis blogg och är glad för det, det jag hunnit läsa hittills gillar jag skarpt! Och getingar är ett djur som inte har nåt existensberättigande anser jag. Ner med getingarna! och bina! och allt annat som sticks och bits!

Anonym sa...

Du har blivit utmanad...!

dddd sa...

Sixesandsevens: Jag hoppas att du kastade en stor tvättbalja efter krypet. Förhoppningsvis gjorde du inte sönder någon torktumlare i samma veva.
Maggisen: Ner med dem allihop! Och varmt välkommen till min sjuka blogg! :D
Maria: Fy dig, Maria. Om jag någonsin kommer hem till dig är jag iaf beredd nu... Och jag visste det! Du lurar ner dem i de djupaste av grottor med flit och sedan skrämmer du livet ur dem! Hahahaah! :D
Lina: Tar tag i det snart! :D

Anonym sa...

Ok, jag är också livrädd för spindlar och långbenar. LIVRÄDD. Liksom du kan jag höra dem på milslångt avstånd och har också väckt folk mitt i natten för att de ska leta upp dem.
Inte vet jag vad jag tänkte när jag flyttade till Australien, än mindre när jag var ute på bush walking och fick för mig att besöka en gammal skruttig toalett på en p-plats.
När jag redan satt mig ner ser jag ett 1,5 dm stort monster på insidan av dörren, men tjocka tjocka ben OCH huggtänder (eller giftgaddar eller vad f-n det kallas). På något sätt lyckades jag ta mig ut därifrån och min spindelgalna väninna rusar såklart in och konstaterar att det är en funnel web spider som är dödligt giftig. DÖDLIGT giftig, ok.

Jag behöver nog inte beskriva vilket psykbryt jag ägnade mig åt resten av dagen. Allt fick bara en helt ny dimension. Och jag går aldrig på några jäkla bush walks igen ;-)

dddd sa...

Jag åker aldrig till Australien. Aldrig...

Fröken Lund sa...

Det är också enda anledningen till att jag räds Australien ganska mycket. Alla läskiga djur.

dddd sa...

Precis. Jag hade gärna kuskat runt i Borneos och Amazonas djungler, men jag kommer aldrig våga. Tänk - där sitter man och äter en banan under ett träd och så dimper det plötsligt ner en gigantisk spindel i knät på en. VRÅÅÅÅÅL!