måndag 19 mars 2007

No worries kamrater. Jag är helt ofarlig. Jag svär. Låt oss nu borsta tänderna tillsammans.

UPDATE: Måhända heter det syraattack och inte syreattack. Men jag låter det stå kvar. Som en protest mot att världen är dum. Syraattack? I don't think so. Inte i min värld.

Ända sedan jag var hos tandläkaren och hon höll sin lilla föreläsning om hur skadligt det är att småäta mellan målen samt hur viktigt det är med flourtabletter, kan jag inte äta något utan att maniskt tänka:

syreattack

syreattack

syreattack

Hon har gjort mig helt störd. Jag springer och sköljer munnen efter att smuttat lite på pojkväns cola light och har ständigt en flourtablett redo för att kunna kontrollera ph-värdet i munnen. Jag riktigt känner hur tänderna nästan fräts bort om jag inte tar en tablett så fort jag ätit. Zzzzzzz...
Dessutom har jag börjat pracka på de stackars satarna i min klass flourtabletter efter lunch och håller långa föredrag om hur man använder tandtråd på rätt sätt. Jag tror inte att de vill sitta och äta med mig längre. Vissa ser till och med lite rädda ut när jag kommer gående.

24 kommentarer:

- sa...

Ja själv är jag besatt av det där med att emaljen kan frätas sönder och emulgeras av frukt. Man kan alltså inte äta nånting, inte ens det som man trodde var nyttigt utan att förstöra tänderna???? Tack för det jävla tv-reklam för tandkräm. *fnyser* Så nu går jag omkring och tänker "inte äta nåt syrligt innan jag går och lägger mej" för tydligen ska man inte borsta tänderna på minst en timme efter man ätit tex en clementin. Börjar tycka det är ett under att jag har alla mina tänder kvar..*peppar peppar*

Linda K sa...

nu tog jag genast en flourtablett. urk vaf*n köpte jag lakritssamk för? smakar dynga. får bli smaklösa nästa gång :P

rigg sa...

Snart kanske du blir känd som "fluortanten from hell"?

dddd sa...

Jr: Ja, inte ens frukt kan man äta utan att paja tänderna. :(
Linda K: Hahaha! Jag älskar lakritssmaken, men jag verkar vara rätt ensam om det. Jag har hört många säga att den smakar skunk.
Rigg: Mahahaha! Precis. "Snart". ;)

sandra sa...

jag sitter och knaprar på russin jag... du vet såna som fräter på tänderna konstant i en timme om man inte skjöljer munnen ordentligt efteråt? ;)

denise sa...

för mycket flour är inte heller bra har jag hört :P

dddd sa...

Sandra: Hahaha! Russin är gott. Dock inte i bröd.
Denise: Två om dagen. Det är iaf vad jag fått rekommenderat.

Jonna sa...

Flourtabletter hjälper inte, det sa min tandsköterska sist jag frågade. Allt verkar alltså handla om vem man frågar... Jag tuggar tuggummi och kan också få panik om jag inte har ett tuggummi till hands. Igår när jag dammsög tänkte jag "nu håller nog mina tänder på att gå sönder igen för att jag åt den där dumlekolan. och de där ostbågarna. och jag borde bli bättre på att använda tandtråd."
Jag är allergisk mot tandläkare. Usch.

Missy sa...

Jag har lite "connections" i din kurs. Men jag har inte hört några rykten om en galen 155-årig fluortant. Än. ;)

Anonym sa...

Det är ju det värsta, att tänderna och resten av kroppen har helt olika åsikter; kroppen skulle helt vilja att man å typ varje timmen, och tänderna skulle föredra att man inte åt alls. Så schizo. Suck.

Anonym sa...

Du ser vad jag sa om bokstäver: "åt typ varje timme" menar jag ju,

Anonym sa...

Men jag hoppas att du tänker: syraatack, syraatack - inte syrEattack - för då vore det förödande att andas :)

/Vänligen frk Messerschmit

Anonym sa...

Syraattack.

Hade jag läst detta inlägg för det andra ovan så hade jag lett brett.

Men summan 10 000 har inte riktigt landat i mitt medvetande än samtidigt som jag suger febrilt på en turkisk peppar...

- sa...

Men syraattack kan det väl inte heta?
Syra låter ju livsfarligt..

Äh, detta måste jag forska i känner jag. Återkommer! Fast jag tycker nog det låter som om du var rätt från början. Men även en ordmärkare som jag kan ju ha fel..hehe.

dddd sa...

onna: Jag väljer att lita blint på min tandläkare. Jag har ju trots allt betalat hennes kök, hahaha!
Missy: Det kommer... Tro mig...
Tätortstimotej-Anna: Jag vet! Man, det är så irriterande. Min kropp kräver mat flera gånger om dagen. Fasen. :(
Annicab: Näpp. Jag protesterar. ;)
Maria: Jag protesterar igen. Men, ja, OK. Jag ska fundera på saken. :)
Jr: Googla "syreattack" och du får upp en text av Jonas Gardell. Jonas kan inte ha fel, hahaha! Jag litar blint på honom. :)

Missy sa...

Bajs också! Min connection berättade just att hon hoppat av din kurs. Now I will never know...

dddd sa...

Känner du någon som läste engelska A? Allvar?

dddd sa...

Hmmm...

Hmmm...

Hmmm...

Ser han/hon också ut som Pez-behållare? :D

Missy sa...

Åh, så du har sett henne då?

- sa...

*skrattar* Jag gjorde det innan jag såg ditt svar, jag gick iväg och googlade direkt och mycket riktigt. Syreattack gav träff på Jonas Gardell och massa bloggar. Syraattack gav träff på massa artiklar om folk som kastat syra på andra. Folktandvården och andra såna sidor hade inget om syrettacker eller syraattacker och nu börjar jag fanimej tro att det där ordet är påhittat av tandkrämstillverkare. Ja, så är det nog. *djupt skeptisk till alla de uttryck som reklamfilmerna kör med* Det är säkert inte ens riktiga tandläkare som bubblar i di dära filmera..*hytter*

Så härmed bestämmer jag att det finns inget som heter syreattack. Inte på tänder iaf. Däremot kan vissa metaller förstöras av SYRE och då heter det syreattack. *googlade det också*

Så! Problemet löst. *hehe*

dddd sa...

Missy: Ja, då har jag nog sett hene. Hon satt bakom mig vid något tillfälle förra veckan. Pratglad tjej - även om det mesta som kom ur munnen på henne var vita tabletter. :)
Jr: Hahaha! Det är du och jag mot världen. Jag googlade "syraattack på tänderna" och det verkar ju onkeligen som att jag har tokfel. Syraattack är rätt. Men jag vägrar acceptera det. ;)

- sa...

Och det var FEL FEL FEL! Jag hade fel, det kan väl inte vara möjligt???

http://www.fjarastandlakarn.se/Dagligskotsel.asp

Det finns faktiskt, det där syreattack. Och det heter så. Så du och Jonas hade rätt, jag hade feeeeel.

Jag som tyckte min lösning var så fiffig..

dddd sa...

Mahahaha! Om Fjäråstandläkaren säger det, då måste det vara så. Tack! ;)

- sa...

Anytime tant, anytime! :P