fredag 23 mars 2007

Kallsup

Efter jag vet inte hur många års tvekan och nej, jag tyvärr inte följa med och simma, beslutade jag igår kväll att nu, nu får det vara slut med att inte våga visa upp sig (mig) i baddräkt. Det är dags att ta tjuren vid hornen och.. knalla iväg till badet. Så jag gjorde det. I förmiddags. Tre gånger var jag nära att vända hem. Fem gånger var jag nära att spy. I don't do badhus. I don't do baddräkter - trots att jag hittat en som håller in... det mesta. Badkläder tar fram den osäkra lilla trettonåringen i mig. Hon som håller armarna korsade så ingen ska se alla valkar. Hon som tittar stadigt ner i marken för att slippa se hur alla tittar, tittar, tittar. På henne. Det tog en kvart innan jag vågade mig in genom dörren till badhuset. Jag vankade omkring på parkeringen utanför och såg ut som om jag tänkte sno någons bil alt. väntade på att det skulle gå förbi någon pensionär vars väska jag kunde rycka till mig. Ångesten. Ångesten. När jag stod inne i omklädningsrummet listade jag allsköns hemska saker jag bra mycket hellre skulle göra än visa upp mig i baddräkt inför 15 skolklasser. Som att gå till tandläkaren och göra ännu en rotfyllning. Duscha katten. Vaxa benen. Slå i stortån. Klämma tummen. Jagas av vargar. Vaxa benen samtidigt som jag jagas av vargar - sådana saker. Väl i duschen försökte jag peppa mig själv lite. Det gick väl sådär.

- Fuck, skärp dig nu. Det är ett satans badhus och du är INTE naken (här var jag tvungen att kolla så jag verkligen hade baddräkten på mig). Dessutom rör det sig om några meter - på sin höjd. Sedan är du framme vid bassängen och kan glida obemärkt ner i vattnet utan att någon så mycket som skymtar dina bleka lår. Det är fredag förmiddag. Ingen simmar på en fredag. Ingen. Och det är garanterat inga skolklasser här eftersom alla säkert skolkar. Säkert. Och det där inglasade kafét som vätter mot bassängen är säkert helt tomt. Säkert. Så. Ut med dig nu. Ut!

Jag öppnade dörren till simhallen försiktigt, så försiktigt. Jag spanade ut. Jag svalde. Jag rättade till baddräkten. Jag trippade ut. Jag började smyga mot bassängkanten. Jag halkade på en blöt fläck och landade på arslet framför 15 skolklasser och x antal badhusanställda i vita shorts. Men kafét var ialla fall tomt.

Klatch!

Solbränd kille i vita shorts och solbrillor på huvudet: Gick det bra?
Jag: Oopsi.
Mitt ego: UPP FORT SOM FAN!

Efter det var det liksom ingen större idé att smyga sig ner någonstans. Det var liksom lite... för sent. Men jag gjorde i alla fall en storartad entré. Och bortsett från en enormt tävlingsinriktad gubbe som gav mig små triumferande blickar varje gång han simmade om mig och bortsett från det faktum att jag svalde 3 liter klorvatten, så var det jäkligt skönt att simma. Det var som om all frustration bara blev mindre och mindre för varje simtag. Alla tankar bara försvann.

Jag verkar dock ha sträckt något i... knävecket. Och rumpan är lite öm. Men jag mår jävligt bra!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry- men du är för rolig ;-)

Att simma är underbart- även om jag är rätt petig då det kommer till vattentemperaturen. Det får inte vara för kallt.

Blev inspierad av att ta mig till ett badhus och plaska lite. Det är ju urkul!

SixesAndSevens sa...

Var det mycket gamla plåster och gammal ömsad hud som flöt omkring? *mår illa* :)

Cax sa...

Ha ha! Jobbigt att slå omkull. Men STOR respekt till dig! Jag gillar badhus...badhus gillar inte mig!
Har nog inte varit i ett sens jag slutade skolan för...för...för...Shit! Jag börjar nog bli gammal! Men jag har varit i ett badhus...tror jag. Ehm...ska kolla kalendern!

Anonym sa...

Aåh, nu vill jag simma. Finns inga badhus här, men jag kan ju alltid hitta ett gym som har pool...

Fröken Lund sa...

Åh herregud. Att ramla på arslet när man är på badhuset är en av mina mardrömmar. Framför allt när man är där ensam. Hoppas du inte slog dig mer än du vill erkänna!

Jag har också badhusångest. Framför allt som jag inte tränar särskilt mycket nu för tiden och som mitt arsle bara blir slappare och slappare.

När jag var sisådär 21 eller nåt så var jag på badhuset med min lillasyster som var 7. Hon skulle ta "baddaren". Badhuspersonalen trodde att jag var lillasysters morsa och kallade mig "mamma" inför henne. Say what? Nog för att jag kanske blir lite väl vuxen när jag agerar storasyster, men morsa? (Hur många valkar tyckte han att jag hade på magen egentligen? Hade jag lite extraskinn på magen efter en graviditet, tyckte han?)

Om mailet förresten.. Svara när du känner för det! :-)

Anonym sa...

modig du är - jag hade gått hem direkt om jag hade ramlat på arslet. sprungit hem.

Anonym sa...

oh wow! dels är jag tagen av ångestgraden sen måste jag tillstå att jag skrattade åt din omkulldrattning. får man det? jaa då, det går så bra, ALLA skrattar ju åt sånt! jag simmade varje dag för några år sen, jag menar, för några decennier sen. nu var det sjukt länge sen. fast jag gymmar ju. längtar dock efter lugna tag i ett öde badhus. wishful thinking, o pangschisfötter i fejan samt stojande ungar pallar jag inte så nej. heja dig!!

dddd sa...

Maria: Det var så länge sedan jag simmade att jag först sjönk som en sten, hahaha! Temperaturen var helt OK. Ja, IVÄG OCH SIMMA! Och Krav Maga-sparka till alla som simmar om dig, hahaha! ;)
Sixesandsevens: Tre kanyler och en jävla massa kiss. Min hals bränner.
Cax: ÄNTLIGEN är badhusångesten borta. Jag vill liksom iväg och simma igen. Och igen. Och igen.
Tätortstimotej-Anna: Eller bara ett väldigt stort badkar. Finns det ngn sjö i tätorten? Mmm... Kanske lite väl kallt än så länge... :)
Fröken Lund: Det skiljer 16 och 18 år mellan mig och mina syskon. Folk tror att även jag är deras mamma - precis som du skrev. Shit, en full tant på centralen trodde att pojkvännen var min pappa vid något tillfälle. Jesus. Jag kan dock ta det där med att folk tror att jag är syskonens mamma - men inte iklädd baddräkt. No. Där går liksom gränsen. "WTF. Ska du ha spö?"
Hedgehog-Sara: När jag ändå hade ghjort bort mig inför alla filosoferade jag som så att jag lika gärna kunde ta ett litet ärevarv runt bassängen. Så jag gjorde det. Sedan hoppade jag i och simmade för glatta livet. :)
Vajlan: Helt OK. Du får skratta. Jag skrattar själv så här i efterhand. men nästa gång går jag dit tidigt som fasiken. Jag vill simma själv. Jag hatar när folk stör mig. Och simmar om mig.

Kerstin sa...

Hahahahahahahaha - stackars. På något konstigt sätt är det just de tillfällerna då man vill vara osynlig som man syns mest.

Simma är apaskönt. Tror jag också måste göra det snart.

dddd sa...

Oh, ja. Och iväg och simma med dig! Simning für alle! :)

henover sa...

Det är hur skönt som helst att simma. Förutsatt att man är ensam i bassängen och håller munnen ordentligt stängd och blundar för hår, plåster och andra mer eller mindre identifierbara föremål som flyter omkring i vattnet.

Anonym sa...

Hmm har aldrig sett några plåster eller så när jag har badat i badhuset.

Endera är jag väldigt blind eller så har vi ett hyfsat välskött badhus?

Anonym sa...

Well, jag har ju Stilla Havet ;)

dddd sa...

Malin: Jag är lite sträv i halsen idag. Förmodligen pga allt klor. Och allt kiss, hahaha! :)
Blue: Ni har nog ett fräscht badhus. :)
Tätortstimotej-Anna: Nä? Orättvist. :)

Anonym sa...

Jo. NORRA stilla havet, som man inte ens kan bada i på sensommaren.

dddd sa...

Ah. Hårt. :P

Anonym sa...

http://zany.blogg.se/080207122925_mmmmsommar.html#comment

Här kan du åtminstone va anonym :-)