onsdag 28 mars 2007

Your not so friendly pizza man

I området där jag bor finns fyra pizzerior och en thai-restaurang. Jag räknar inte det grekiska stället eftersom personalen där är så oerhört snorkig. Och thaistället går också fetbort, eftersom deras mat till 99 % består av bambuskott. Rip off.
Kvar återstår - ze pizzas.
Under de fem år som jag bott här har pizzorna på samtliga ställen - utom ett - blivit sämre och sämre. Vi snackar knappt ätbar pizza. Pizza som är rent ut sagt äcklig. Jag är inte så kräsen när det gäller fet, flottig mat, men bränd pizza med äcklig fyllning? I think not. Men det finns en liten pizzabod där pizzorna är snudd på orgasmgoda - ibland. 5 gånger av 10 blir det tokfel, nästintill oätligt. Trots det går jag tillbaka - jag antar att 5 av 10 är bättre än 0 av 10... För när pizzan är god, då är den så satans god att man tar tillbaka alla svordomar och löften om att aldrig köpa pizza där igen. Förmodligen är den lille mannen som jobbar där fullständigt medveten om hur jäkla goda hans pizzor faktiskt är och väljer därför medvetet att jävlas med sina kunder. Som en liten reminder om att här ska inget tas för givet. När du minst anar det kommer en fulpizza. En sådan där med extra gammal och fet ost och skinka som legat i kylen sedan förra sommaren. Och lök - trots att du uttryckligen bett om nada lök. Dessutom - och här kommer ett riktigt stort aber - är han den otrevligaste pizzagubbe jag någonsin träffat. Jag har slutat beställa på plats och ringer nuförtiden in min beställning. Jag ringer - pojkvän hämtar. Minsta möjliga kontakt. Rätt schysst deal. Tills man öppnar pizzakartongen.

- Hej!
- Jaha.
- Jo, eh, jag skulle vilja beställa två pizzor för avhämtning.
- Suck.
- En si och så och en xxx utan lök, med vitlök och lite mindre ost.
- Suck.
- Går det bra?
- 10 minuter.

Sedan sitter man där med en si och typ så och en yyy med extra mycket lök (så finhackad att det är omöjligt att pilla bort skiten), extra ost och en klick bernaise. Jag kan se framför mig hur han står lutad med armbågarna mot bardisken och småskrattar när han tänker på hur briljant han är. Riktigt myser när han tänker på hur vi sitter hemma och grinar ner i våra äckliga pizzor och likt förbannat kommer tillbaka någon vecka senare för ytterligare förnedring.

Varje gång jag ringer och beställer pizza för avhämtning, sitter jag därför och ber lite innan. Det kan gå precis hur som helst. Men när pizzan väl är god, då spelar den där tråkiga attityden och de x antal äckliga pizzor man fått tvinga i sig tidigare ingen roll. Eller att han inte tvättar händerna innan. Jag vet att han inte tvättar händerna innan. Jag bara vet. Jag har ingen aning om vad snubben lägger i sina pizzor, om det rör sig om någon beroendeframkallande pizzadrog eller något i den stilen - allt jag vet är att jag gärna gamblar lite.

Off the record tror jag att han pysslar med mer än bara pizzor.
Men det är en helt annan story.

Pizzan idag?

Vidrig.

17 kommentarer:

Anonym sa...

trösta dig med det här: http://www.youtube.com/watch?v=VFDDxZFm7JQ

dddd sa...

Mon Dieu. C'est génial!

Paulina sa...

Hahahah. Som tur är är pizzagubben på mitt favoritställe typ bäst i världen. Killen som jobbar på stället där de lagar husmans dock..ajaj. Han är knarklangare. Jag vet det. Han har sagt det till mig.
'Orgasmgod' var ett spännande ord. Öhum..värt att fundera över så att säga.

Laila och Johan sa...

Pizzan här är läskig, men nog beställer man om och om igen och förbannar sin egen dumhet varje gång man kladdat i sig vidrigheten... urk

Caravaggio sa...

Du borde testa Kungs. Den är fantastisk. Dom blir dessutom inte ens irriterade om man ändrar i beställningarna.

Peppe sa...

Jag testar alltid mina pizzabagare genom att först beställa den svåraste av pizzor: margheritan. Ifall den e god jobbar jag vidare.

Lilla Duktig sa...

oh! oh! oh! en gång bad jag om en calzone med bearnaise, men med bearnaisen i en burk vid sidan om. pizzabagaren skojade till det (?) och stoppade tomatsåsen i burken och bearnaisen i pizzan. det var ...intressant tänkt men höll tyvärr inte. blä.

Anonym sa...

på tal om inget.. ingen bra bild eftersom det är skannat o därmed mörkt. senare kommer riktiga. http://www.lunarstorm.se/vajlet35/kollage/265

dddd sa...

Peckelalis: Lyllo dig. Sedan att han langar knark är ju... mindre nice. Tror att min pizzagubbe gör ngn typ av affärer på lagret han också. Men jag vill inte veta vad.
Loppanlej: Man är knäpp. Pizzaabstinensen blir ibland så stark att man inte kan ansvara för sina handlingar.
Caravaggio: Är det den vid Saluhallen? Som vätter mot parkeringen. I så fall passar jag nog. Jag fick matförgiftning där vid ett tillfälle. Trots det gick jag tillbaks, jag ville liksom ge dem en chans till. Då fick jag matförgiftning igen. Kan iofs bero på att jag tog pizza med kyckling. Bad idea. :P
Peppe: Hahahaha! :)
Lilla Duktig: Omigod. Stäm honom.
Vajlan: Ska kika!

Anonym sa...

hahahaha - vi har en sån pizza i närheten av oss - hellre skulle jag äta harbajs än köpa pizza där igen.

dddd sa...

Du är helt klart smartare än vad jag är. Jag är en addict. :)

Nini sa...

Det låter som att du bor i Lund. Lund är helt klart staden-med-pizzorna-som-gud-inte-gett-receptet-till.

Svindyra och smakar skit!

kazarnowicz sa...

Är det en sån där, vahettere ... en sån där pizza-nazi?

Jag har en liten närbutik slash videobutik (fast de säljer film numera istället för att hyra ut den) slash pizzeria. Närbutikssortimentet suger, filmerna är bara typ "My little Pony" och "Timecop 2", men pizzorna är goda!

Anonym sa...

Att ha en bra pizzeria runt knuten är guld värt. Hade en här förut men nu så har de byggt om och pizzerna kostar definitivt inte 50 spänn styck längre.

Min favvo är banan, ananas, jordnötter och curry!

dddd sa...

Ninni: Nope. Göteborg. Det finns bra pizzaställen. Dock inte där jag bor. C'est la merde. :(
Micke: My Little Pony, pizza - it's all good. :) Allvar - är pizzorna goda får de gärna kränga snuff-filmer för min del. Den behöver egentligen inte ens vara god. Bara ätbar. Ge mig en ätbar pizza, Gud. Pretty please.
Maria: Jag håller inne med vad jag tycker om banan i mat. Jag respekterar att andra gillar det. (OK, egentligen gör jag inte det, men jag respekterar att DU gillar det...) Jag är en sådan tråkmåns när det gäller pizza. Jag har bytt tre gånger på 20 år. Och vi snackar inga überdramatiska byten. Den pizza man väljer säger en hel del om ens personlighet. Du är definitivt en mer spännande person än vad jag är. :)

myrkyr sa...

Åh! Ännu en människa som inte vill ha lök (och samtidigt ännu en människa som får stå ut med lök ändå med jämna mellanrum. Kan det vara så svårt att göra pizza utan?!)

Mitt tips är att, när pizzasuget sätter in, spana genom fönstret och kolla vem som är pizzabagaren för dagen. Det har oftast större betydelse en ingredienserna och är kanske således svaret på varför era pizzor från samma ställe smakar olika.

dddd sa...

Men det finns bara en. Fan. Jag hatar lök. Jag HATAR det verkligen. :(