onsdag 7 mars 2007

Underligt värre

Blue, Mary och Lina ville att jag skulle lista sex underliga saker om mig själv och därefter skicka vidare till sex andra bloggare. Det kommer väl inte som någon större överraskning att jag är lite vrickad. Det här var ju med andra ord hur lätt som helst. :)

1. Jag har en liten tic som går ut på att jag, varje gång jag duschar, måste hoppa en gång. Hopp! bara. Lätta lite från golvet. Kids - don't try this at home. Det är halt och man kan bryta nacken och så ligger man där näck och helt utfläkt på golvet när ambulanspersonalen kommer och ska lyfta upp en på båren och... ja, prova det inte. Jag kan inte svara på varför jag gör det. Jag har inte den blekaste aning. Det är en tic jag fått som vuxen. Jag blir liksom alldeles spattig i hela kroppen om jag INTE hoppar. Jag gör det till och med i duschen på gymmet. Jag brukar dock kolla så ingen ser. Sedan hoppar jag. Kanske har jag bara väldigt mycket överskottsenergi.
Det är jag och Stina.

2. Jag måste borsta tänderna EFTER att jag tvättat ansiktet på kvällen. Annars kommer jorden att gå under. Glöm Lost och den där jäkla koden som de fipplar med; allt hänger på mig. Allt.

3. Jag fixar inte kyrkklockor. Alltså, jag mår psykiskt dåligt av att höra klockor ringa. Jag var på bröllop för några år sedan och när klockorna gick igång trodde jag att jag skulle få ett anfall. DING-DONG-DING-DONG!!!! Och den där hemska klangen som liksom dröjer sig kvar; den där resonansen? Gnnn. Jag blir illamående bara jag tänker på det. Det är jag och Quasimodo.

4. Jag hatar att åka tåg. Själva tågresan är helt OK, men när tåget ska stanna vid någon hållplats och börjar sakta in får jag panik. Det syns inte på mig, men jesus effin' christ, inombords sitter jag och vaggar fram och tillbaks i fosterställning och gnyr som en liten hund. Jag får för mig att tåget åker på tok för snabbt och kommer att missa hållplatsen. Det värsta är när det är snorhalt på spåret och tåget faktiskt åker förbi hållplatsen, eftersom det tar så lång tid att stanna. Eller när tåget närmar sig ändhållplats och fortfarande inte har saktat ner. Då flippar jag inombords, övertygad om att vi kommer krascha. Därför sitter jag alltid - ALLTID- i den bakre vagnen. Större chans att överleva. Nuförtiden har jag alltid en bok med mig, så jag slipper den värsta paniken. Så jag kan fokusera på annat. Phheew. Jag säger ju att jag är knäpp.

5. Jag läser slutet först i böcker. Jag har dock bättrat mig något på den fronten. Idag kan jag faktiskt vänta tills jag läst halva boken innan jag bläddrar fram för att se vad som händer. Sedan fortsätter jag att läsa.

6. När jag var liten och gick på fritids var det någon som sa att om man släcker ner helt i badrummet; ställer sig framför spegeln och räknar till tio - då kommer Svarta Mary. Än idag är jag benhårt övertygad om att Svarta Mary kommer och tar mig om jag inte skyndar mig ut ur badrummet illa kvickt efter att jag släckt lampan. Normalt. Det är jag och Stephen King.

Bonus: Jag är övertygad om att godis/choklad/glass som intas DIREKT efter maten bara poff! förintas istället för att lagras som... fett.

Så. Vilka ska jag utmana som inte redan blivit utmanade?

Hmmm...

Kanske... Miss E, Fröken Lund, Linda, Kerstin, Fredrik och... och... Mel.

23 kommentarer:

Mary Lady Luck sa...

Hoppa i duschen, det är precis en sån specifik tvångstanke som jag gillar!

dddd sa...

Jag försöker göra det så tyst som möjligt. Och så gäller det att inte halka. Då är det ju... kört. :)

Missy sa...

Ooooh! Spooky!!! Din punkt 5 är min punkt 1. Du förstår väl vad det innebär??? (Att det inte alls är besynnerligt utan fullständigt normalt. Såklart.)

dddd sa...

Jag tror att det betyder att en av oss måste dö. Showdown i gryningen? :)

Anonym sa...

Hey..jag hade ju utmanat Miss E..du kan ju inte bara sno det från mig ;)

Unknown sa...

OMGWTF, din punkt 6!? Vi måste ha gått på samma fritids, fast du är 155 och jag blott 28. Än idag vågar jag inte titta i en badrumsspegel innan jag tänt lampan, jöööst to be on the safe side.

annen sa...

Svarta Madame hette hon på min tid. Man skulle som du beskriver stå i ett mörkt badrum och titta i spegeln och räkna till 10. Sen skulle alla säga i kör "Svarta Madame kom fram" och då skulle man se hennes ena röda öga i spegeln och en började alltid skrika och alla kastade sig ut ur badrummet livrädda :D

Linda K sa...

jag har redan gjort mig en sexlista lista jag :)

http://iabloggar.blogspot.com/2007/03/egendomligheter.html

Fröken Lund sa...

Oj oj. Jag som gjort allt för att lära mig att förtränga allt som är konstigt med mig. Nu kommer jag verkligen få tänka till.

Men det ska vi väl kunna ordna någon dag framöver!

Det där med hoppet i duschen låter lite risky business.

Anna sa...

haha, var det ditt skutt i dushen som orsakade fallet med?

dddd sa...

Jerk: Oops... :D
Pojkfröken: Det kanske var du som lurade i mig allt det där, din lilla rackare! :)
Annen: Sluta! Sluuuta!
Linda K: Det hade jag helt missat. Sorry! Ska kika på den nu! :)
Fröken Lund: Det är risky. En risky tic. Jag är en risky gal. :)
Anna: Jag har inte fallit ännu, jag fick bara upp en bild i huvudet av hur det skulle kunna se ut den dagen (den kommer nog) jag faktiskt halkar, hahaha! ;)

Anonym sa...

gud så roligt, äntligen lite knepo grejer som faktiskt är det. allt det jag sett listat hittills har varit GÄÄÄÄSP, ooooch???? och värst är det när folk kallar sig lite småcrazy o så är deras tics blaha blaha som alla gör o alltså inte kan kallas tics mer än att äta, bajsa o sova.

Anonym sa...

Sådär, nu har jag gjort det. Fasiken vad svårt det var att komma på sex underligheter, jag menar, jag är ju felfri :-)

dddd sa...

Vajlan: Hahaha! Ska det vara så ska det vara med råge! ;)
Miss E: Ska kika! Spännande! :)

Mel sa...

Ok Miss KYD, jag har svarat på din utmaning och tagit mig ur blogpausen. :)

Anonym sa...

hahaha. Svarta Mary hade jag ingen aningom. Men hoppa i duschen verkar helt superkul :-)

Anonym sa...

Svarta Damen har jag för mig att hon hette på mitt fritids. Och så var jag rädd för Candy Man också (helt sjukt dålig skräckfilm). Om man sa "Candy Man" tre gånger och tittade in i spegeln kom Candy Man ut och mördade alla. Jag skulle aldrig få för mig att göra det nu heller. Man vill ju inte riskera något liksom...

dddd sa...

Mel: Jag såg det! Skitkul! :)
Maria: Superkul är ordet. Risky - men superkul. ;)
Em: Nämn inte C-man. FFS!

- sa...

Ojoj, det där med kyrklockorna känner jag igen! Har samma svårighet jag. Du och jag härstammar kanske från trollen? Troll tål inte ljudet av kyrkklockor, eller iaf var det vad folk trodde förr. Ibland kan man se att det ligger stora stenblock utspridda i närheten av kyrkor, och förr trodde man att det var troll och jättar som blev så ilskna av kyrkklockorna att de kastade bitar av berg omkring sej. Därför har jag jämt trott att jag är bortbyting. Man är väl egentligen ett troll...hahahaha

Anonym sa...

Nej nej, svarta mary kommer bara fram och man stänker vatten på spegeln också! Så du kan vara lugn :)

Jenny sa...

Amen bokgrejen gör jag med. Tyvärr, har fått det av mamma. Plus att om jag läser en läskig bok så måste den ligga i ett annat rum när jag sover, annars kan figurerna i den (!) komma och ta mig på natten.

dddd sa...

Jr: Det skulle iofs förklara en hel del, hahaha!
Stina: Är det sant? Räknas tandkrämsspott på spegeln? :)
Jenny: Hahahaha! Jag känner igen mig. Det har iofs inte gått så långt som att jag lägger boken i ett annat rum, men efter att ha läst din kommentar kanske jag börjar göra det, jag med. ;)

Anonym sa...

Absolut roligaste listan jag läst.

Det är det som är så bra med dig... du lämnar en aldrig besviken.

Skippa franskan och bli kåsör istället. Man får väl nån krona för sånt å antar jag. *ler* men sluta aldrig blogga.

För då skickar jag svarta madam på dig. Ja det är faktiskt så hon heter...*ler*