lördag 16 december 2006

Christmas is all around

- Titta vad jag har köpt? Titta vad jag har köpt? Nu jävlar ska det bli julstämning så det bara visslar om det! hojtade pojkvännen glatt och viftade med en låda framför ansiktet på mig.
- Ett pepparkakshus? sa jag och höjde på ögonbrynen. Varför?
- Jag ska sätta ihop det ikväll, fortsatte han och såg alldeles fantastiskt lycklig ut. Vänta bara.
- Alltså, det är inte bara till att limma ihop det. Man måste smälta socker, skynda sig innan det stelnar och...
- Jamen, du behöver inte göra något. Jag fixar det själv.
- Jaså. Ska jag bara stå och se på när du eldar upp köket menar du?
- Du ska allt få se, sa pojkvän irriterat. Jag ska nog visa dig. Vad behöver man? Socker? Florsocker? Non-Stop? Har vi någon sprits hemma?
- Det blir nog bra, svarade jag. Köp du det.

Vi förflyttar oss några timmar framåt i tiden. Klockan är 19.51 och sagda pojkvän står med en trasig skorsten i handen och svär. På spisen står en kastrull med smält florsocker som torkat till en stenhård, bärnstensliknande massa. På golvet ligger små spridda kluttar smält, intorkat socker.
- Det sabla huset är ju uppenbarligen felkonstruerat, morrar han. Den där väggen, till exempel? Den bara gick av på mitten. *svär* Och varför är glasyren brun? Det ser ju inte alls ut som på paketet? Va? Va? Va?
- Alltså. Du ska inte koka glasyren.
- Vadå? Vad menar du?
- Hur har du tänkt spritsa ut smält florsocker? Det blir nog lite svårt.
- Mummel, mummel. Ja, kanske det.
- Finemang. Jag går till datorn en sväng.

5 minuter senare.

- HELVETE! FYUVFNYKERVHTBDFJKH
- Vad? Vad är det nu?
- Det rasade! Allt bara rasade!
- Jamen, limma ihop igen.
- Det ser ju ut som om Gudrun dragit fram. Gaaaaah! Jag blir tokig! TOKIG! Dessutom är jag brännskadad. Nu lägger jag ner. Aaaarrrgh...

Nu står det i alla fall ett pepparkaks...någonting färdigt i köket.
Med Non-Stop på taket.
Och byggmästaren själv sitter i soffan, genomsvett, och hinkar i sig starkvinsglögg.
Christmas is all around.

13 kommentarer:

Pudding sa...

Coolt! Du bara serverar nya inlägg medan jag läser de gamla :) Du verkar ball, ska läsa mer nu baj baj!

Anonym sa...

Ha ha h ha ha ha ha ha ha, Ni är för underbara! Kram

Kerstin sa...

Hahahahaha - jag försökte en gång för många år sedan och jag gör ALDRIG om det. Kram :)

dddd sa...

Pudding: Jag ÄR ball. 155 år och still going strong. Woo-hoo!! :D
Linda: Du skulle varit här. Förresten - när ska du boka biljetter till Happy Feet?
Kerstin: Han gör nog aldrig om det heller, hahaha! :D

Fröken Lund sa...

Han hade kanske behövt läsa om mina pepparkakshusbestyr. Jag hade nog haft ett och annat tips att ge.

Ingen smält plastattiralj i alla fall?

Fröken Lund sa...

Yay! jag kan kommentera igen. Heja blogger.

linlasj sa...

Skrattar så tårarna rinner, och det redan tidigt i storyn.

Underbart. Bra.

Du, God Jul.

Mildamakter sa...

Kan man få se en bild på mäserverket kanske? :o)

Caravaggio sa...

Rookie mistake. Tro att man kan sätta ihop ett pepparkakshus själv. Det är ett arbete för föräldrar sen är man där och häller på M&Ms osymetriskt när allt står klart.

F sa...

Vore kul att se bild på mästerverket. Kul att gotta sig i andras olycka ;)

dddd sa...

Fröken Lund: Inga smälta plastattiraljer. Men julen är ju inte över än. ;)
Slars: God Jul! :D
Mildamakter: En digitalkamera står högst upp på önskelistan. Min mobilkamera är rätt käss. Men jag ska se vad jag kan göra. ;)
Caravaggio: Mmmm... M&M's... Skulle köpt det istället för fjuttiga Non-Stops...
F: Hahahaha!

Laila och Johan sa...

Jag beundrar alla som ens kommer på tanken att försöka!! Vägrar att ens försöka baka vanliga pepparkakor.

dddd sa...

Maria: Jag ska hälsa honom! Ska se om jag ta ngn bild med min kassa mobil... :)
Loppanlej: Pepparkakor köper man. Man bakar inte. No way. Men det var kul att se honom kämpa. Han gav inte upp, trots en puls på... Tja, hög var den iaf... :)