fredag 29 december 2006

Inte ett party så långt ögat kan nå. Däremot fyra nya grå hår.

Det är när jag kommer på mig själv med att sitta och slicka ostkaketallriken* en fredagkväll, i väntan på Hajen 2, som jag seriöst börjar fundera på att stoppa huvudet i ugnen och stanna där**. Det var inte så här jag hade tänkt mig att mitt liv skulle se ut när jag fyllt 27. Var är min schyssta lägenhet? Mitt flashiga jobb? Min dyra bil***? Mitt svulstiga bankkonto? Och vem är den där rysliga människan som stirrar tillbaks på mig när jag tittar i spegeln? Det är INTE jag, i alla fall. I mitt huvud ser jag helt annorlunda ut. Och har mindre studieskulder. Glansigare hår, snyggare ben, mindre näsa och FRAMFÖR ALLT inga grå hårstrån som upptäcks först på gymmet (och så står man där och försöker rycka bort skiten, men allt man drar bort är vanligt hår och snart står man där med en stor kal fläck på huvudet och nävarna fulla av hårtestar medan alla tittar på en och...) Var var jag nu? Ostakaka, ja. Jo, tack. Den var himla god. Jag ska nog gå och ta en portion till och sedan kolla in den mekaniska hajen på SVT om lite drygt en kvart. Jag fick betalt för att säga det där. I ostkakor.

*Ahahahaha! That's right, people! Jag har ätit finostkaka. Igen. Ta mig om ni kan då! (Vaaad? Jag kan väl för tusan få fira att jag inte är premenstruell längre. Och finnarna är nästan borta - jihooo! Bara det är ju skäl nog att fira. Korka upp skumpan, för tusan! Jag kan gå ut igen!)
** Det är så makabert att skriva "hänga mig själv i morgonrocksskärpet.
*** Mitt körkort?

18 kommentarer:

Anonym sa...

haha du är så rolig och skriver väkligt underhållande, nice work

Mary Lady Luck sa...

Mmm, I know, jag fyller 27 om mindre än en månad. Men vid såna tillfällen du beskriver brukar jag trösta mig med att påminna mig själv om hur fullkomligt vidrigt det skulle vara att vakna upp och vara 17 igen, med allt vad det innebär i osäkerhet och idioti. Dessutom trodde varenda idiot att allt skulle vara perfekt efter 25 och att resten bara är en transportsträcka till graven, och varken det ena eller det andra är sant ju!

Mill sa...

Det ordnar sig. Allt ordnar sig när man blir 30...

Fröken Lund sa...

Skräm inte upp mig. Jag fyller ju 27 om 3 månader.

Det fina i kråksången är väl att när man uppnått en ålder av 28 så förlikar man sig (förhoppningsvis, inbillar jag mig) med att man inte har/är allt det där som man föreställde sig att man skulle ha/vara när man var 20. Alltid nåt liksom.

Anonym sa...

du, på tal om att hänga sig i morgonrocksskärpet så kanske du vill läsa min text om när jag tillbringade helgen på barnpsyk med en mig närstående person. där hade de ingen duschslang i duschen, just för hängningsrisken.. bara som perspektivgivare tänkte jag.. ;) å andra sidan finns det de som var kvar där när vi kom därifrån, o vissa av dem får sitta i spännbälten ibland. det finns alltid de som har det värre kort sagt. till exempel jag just nu, min ICA har bara vanlig ostkaka. :D

Laila och Johan sa...

Hm, ostkaka.... måste ha, MÅSTE HA, M Å S T E H A.....!!!!

Anonym sa...

27 och de första gråa håren. Jag fick mina när jag var 22. Har väl börjat vänja mig nu :D

dddd sa...

Anonym: Hahaha! Tack så mycket! :D
Mary: Jag håller med. Och det är ju 23 år kvar tills jag är 50. Jag ska allt hinna skaffa mig allt det där innan dess. ;)
Mill: Jag ser fram emot att fylla 30. Då kan jag skylla på 30-års kris varje gång jag freakar ut. Nu kan jag bara skylla på PMS. :D
Fröken Lund: Hahaha! Får man gratis Prozac när man fyller 28? Då förlikar man sig nog så det visslar om det. :D
Vajlan: Har du en blogg? Blev lite osäker nu... Barnspsyk? Yikes. Jag kan inte toppa det där. Ge mig din adress så skickar jag en finostkaka. ;)
Loppanlej: Finostkaka is the shit! :D
Maria: Klart det blir! Förhoppningsvis blir man roligare (förhoppningsvis inte tragisk) med åren. Woo.hoo! :D
Jenny P: Jag fick mina första när jag var runt 20. Jag skyller på chokladen. :D

Anonym sa...

om du skickar en adress till den adress jag gav dig så mejlar jag tillbaks var du hittar mina ord. felåt att jag är så jäkla hemlig men jag skriver om så mkt annat än finostkaka att det känns bäst så. har stött på lite dårar också, det spelar in. du MÅSTE in, men om du vill läsa nåt helt annat än det du skriver fast med samma drastiska sätt att skriva så är du välkommen, som tack för din blogg typ. ;)

Anonym sa...

eller, så här kan vi göra istället. skicka mig en mejladress så mejlar jag senaste drapan o så kan du säga om du vill läsa mer. fast kan du med att säga att Näääh, maken till trist skit vill jag bara läsa om jag måste inför en tenta typ..? hmm.. sicket dilemma! quel dilemme!

Anonym sa...

Nu har du sjukt mycket att läsa på mejlen. Kolla i skräpkorgen efter nåt med dagbok i rubriken. :)

Anonym sa...

jag skickade mina fyra senaste, så du har lite att bita i, istället för all tradig kurslitteratur.. ;)

dddd sa...

Har fått mailet. Ska sträckläsa allihop så fort jag läst ut min tradiga bok... ;)

Anonym sa...

Jag återupptäckte ostkaka på julafton och sen var jag tvungen att ha en hel ostkakeorgie för mig själv kvällen efter. Julostkaka, inte finostkaka (vad är skillnaden?) med hallonsylt och vispad grädde. Mumma. Jag kände mig både farlig och sexigt otörstlig när jag slukade resterna av ostkakan... bättre än sex? Ja just då iaf.

dddd sa...

Bättre än sex? You betcha!
Och jag tror inte att det är någon större skillnad på ostkakorna. De vill bara kränga fler. "Hmmm... Om vi döper den till FINOSTKAKA är det säkert någon korkad människa där ute som köper. Och bloggar om det."
:D

Caravaggio sa...

Jenny P och Camilla. Jag var 20 så sluta gnälla.

Anonym sa...

finostkakan ÄR faktiskt mkt godare, det är extra av allt gott liksom, hur det nu kan vara det, det borde man ju gjort från början om det nu var så mkt bättre..?

dddd sa...

Caravaggio: Nu när jag tänker efter var jag nog ännu yngre. Säkert 12-13. ;)
Vajlet: JA! VARFÖR gör de inte all ostkaka lika god som finostkakan?