söndag 17 december 2006

Man måste äta pepparkakor på Advent. Annars dör man.

Kl. 14.00

Pratar för mig själv: En vecka kvar till jul. En vecka. 7 dagar. Om jag äter vrålnyttigt under de här 7 dagarna kan jag svulla ut totalt på julafton. Och juldagen. Och annandagen. Inget godis. Inga pepparkakor. Inga lussebullar. Ingenting onyttigt. Och sedan - frosseri. Chokladfest i dagarna tre.
Min hjärna: Briljant. Full-ständ-igt briljant. Var får du allt ifrån? Du är så smart. Så smart, så smart, så smart. Att de inte gett dig Nobelpriset i logik ännu... Det är och förblir ett mysterium. Faktiskt. På sju dagar hinner du jobba upp värsta förbränningen.
Jag: Woo-hoo!

Kl. 17.00

Min hjärna registrerar ett paket pepparkakor i matkassen som sambon precis ställt ner på hallgolvet.
Min hjärna: Låtsas som ingenting. Tänk: fullkorn. Tänk: keso. Tänk: smarriga apelsiner som ligger i köket och bara väntar på att bli skalade. Apelsin är gott. Mmmmm... Apelsin... Apelsin... Apelsinpepparkakor... Mmmmmm... Fan.

Kl. 20.30

Abstinens. Abstinens. Abstinens.
Måste. Ha. Pepparkaka. Bara. En. Gaaaah! Neeej! Be strong! Be strong!

Kl. 20.40
Gaaaaaah!

Kl. 20.45
Gaaaaaah!

Time of death (byt ut "death" mot wild-eyed woman trycker i sig 20 pepparkakor på mindre än 1 minut) : 20.52

Vad kan jag säga?
Jag är en mycket, mycket svag människa.
Mycket svag.
Dessutom var det inte mitt fel. JAG köpte inga pepparkakor. JAG ställde inte paketet på köksbänken till allmän beskådan. JAG kan väl inte hjälpa att de som tillverkat pepparkakorna lagt dope i degen för att man inte bara ska äta en, utan tjugo. Minst. Hmmpf...

17 kommentarer:

Caravaggio sa...

Hmm... storebought pepparkakor? Är det verkligen något att suckta efter? Då känns vörtbröd som något att drömma om på nätterna.

dddd sa...

Annas Apelsinpepparkakor. Jag säger baar det. Jag skulle beställt från pepparkaksfabriken, men man måste ju boka typ i juni eller köa hela natten i slutet av november för att kunna slåss om de askar som är kvar. Och vörtbröd smakar bajs. Så det så.

Caravaggio sa...

Nej nej nej! Annas är skräp. Min mormors är världens godaste rent objektivt sett.

Anonym sa...

du, jag vinner över dig igen. jag kände lite cravings när jag dels matats med den förbannade teve-reklamen, dels sett högen med askar till specialpris, så när jag gick till affärn efter falukorv till ongen så köpte jag en ask choklad som heter som en Darin-look-a-like-Disneyfigur. satte i mig första lagret. det du. det är svaghet. å andra sidan ansattes jag föga av samvetsskval, däremot av ett visst illamående.

dddd sa...

Caravaggio: Min mormor tittade precis ner från sin himmel och vrålade: Skrev den där unge mannen precis att hans mormors pepparkakor är godast i världen? Oj, oj, oj. Han skulle smakat på MINA! (mormor blir så lätt cranky - försök att inte göra henne alltför upprörd, snälla...);)
Vajlet: Ha inte dåligt samvete. Ett lager knäcker man lätt - LÄTT! Jag gjorde jugodis häromdagen. Smälte en 200 grams chokladkaka och blandade i rispuffar och lite kanel. Sedan formade jag små kakor och lät det stelna. So far so good.
Det hela slutade med att jag vräkte i mig allt själv eftersom sambon "inte orkade". och eftersom jag inte kan behärska mig... Fasen.
:P

Linda K sa...

ha ha ha! men du, man får väl äta pepparkakor sju dagar innan jul? :D

dddd sa...

Jag tror att det finns en lag som säger att man MÅSTE göra det. Har Är faktiskt tvärsäker på det. :D

Anonym sa...

Med risk för att fälla dagens lamaste kommentar, du blir ju snäll i alla fall. Förlåt, jag vet, billig poäng..

Nu låter jag dessutom precis som alla kunder på jobbet som fäller exakt samma kommentar när dom tar för sig av bjud-pepparkakorna "Höhö, bäst att jag tar en pepparkaka så jag blir snäll". Hade jag fått en krona för varje gång någon sa så till mig idag hade jag tjänat mer än vad jag gjort genom att stämpa in.

dddd sa...

Jag skulle behöva äta cirkus tusen pepparkakor för att bli snäll. It's PMS-time, that's all I'm sayin', hahaha!

Caravaggio sa...

Jag försökte inte på något sätt göra din mormor cranky jag statera bara allmänt känd fakta.

Laila och Johan sa...

Ha, Ha, Ha! Helt underbart! De är lömska de där små rackarna!!

Anonym sa...

Å herregud vad jag skrattade! Dagens bästa läsning!

Nu kan jag äta pepparkakor efter lunch med gott samvete. :)

Anonym sa...

Osså smetar du på lite philadelphiaost på den så..... "mmmmmm ginger bread"!

dddd sa...

Caravaggio: Mormor förlåter dig. Hon anser dock att du har fel. OBS! Hennes åsikt. Inte min. :D
Loppanlej: Du anar inte hur lömska de där små dope-kakorna kan vara... :)
Fredrik: Ja, vräk i dig. Ät några för mig med. :D
Magnus: Oooo... Måste pröva... NEJNEJNEJ! Inte pröva... Aaarrrgh...

Mildamakter sa...

Välkommen i gänget...*flinar*

Anonym sa...

Mmmmmmmmmmmm... Här på kontoret har vi pepparkakor och glasyr...

dddd sa...

Mildamakter: Tack! :D
Linda: Pepparcakes is the shit! :D