torsdag 21 december 2006

Filmtajm

Söta Kerstin utmanade folk att lista sina fem favoritfilmscener ever. OK. Here goes - utan någon som helst inbördes ordning:

1. Visitkortsscenen i American Psycho. Christian Bale är fullständigt lysande.

2. Scenen i Chocolat, när Johnny Depp tittar på Juliette Binoche och säger:

"I'll come 'round sometime and get that squeak out of your door. "

Pheeew... Är det inte lite varmt här inne... *fläktar mig med händerna*

3. Scenen i Kill Bill när Lucy Liu hoppar upp på bordet, springer bort till snubben som just förolämpat henne och hugger huvudet av honom. Ja, just det är väl inte någon favoritscen, men det lilla talet hon håller efteråt - det rockar. Fetmycket. Jag önskar att jag någon gång får säga något som är hälften så ball.

4. Scenen i Föräldraskap när Steve Martin klagar över sitt komplicerade liv och hans gamla farmor kommer in rummet och säger:

"You know, when I was nineteen, Grandpa took me on a roller coaster. Up, down, up, down. Oh, what a ride! I always wanted to go again. You know, it was just so interesting to me that a ride could make me so frightened, so scared, so sick, so excited, and so thrilled all together! Some didn't like it. They went on the merry-go-round. That just goes around. Nothing. I like the roller coaster. You get more out of it."

Jag älskar den scenen.

5. Den här scenen borde egentligen toppa listan. Tveklöst. Musiken får mig att rysa... Fanken. Nu börjar jag grina. Ja, jag älskar Johnny Depp.

Så. Det var mina val. Vad är era?

9 kommentarer:

Mary Lady Luck sa...

Åh Johnny i Edward Scissorhands! Den är ju så mörk, skruvad och fin.. Ett utmärkt val enligt mig!

Anonym sa...

Kul lista, får klura lite på mina svar dock...

On another note: Vi är välkomna till Ida på nyår alla tre om vi vill. H-stadpojkarna kommer också. Prata med sambon och hör av dig så jag kan meddela henne. Kram

Pudding sa...

Ja Johnny e fin han, och vilken scen! Ironiskt att Winona är med, hon har ju oxå vissa problem med att hålla händerna i styr.. ih-ih-ih-ih-ih-ih-ih *larmbågar som tjuter*

Anonym sa...

OJ...svårt men skoj =)

Kerstin sa...

Åh fan - jag glömde ju Edwars Scissorshand. Underbar film. Och jag håller med i scenen i American Psyco - Mr Bale gör det perfekt. Puss.

Fru Choklad sa...

Ja det är verkligen en vacker scen ur filmen (Edward Scissorhands) Inser att jag gillar scener med snö. Jag ska fundera över hur min lista ska se ut och slänga upp den på min blogg inom kort. En film har vi gemensamt ser jag, dock inte samma scen.

dddd sa...

Mary: Den är så jäkla bra...
Linda: Yay! Vi kommer! Vad kul! :D
Pudding: Hahahaha!
Maria: Ja, visst är de suveräna bägge två! Sno på du! ;)
Sandiebelle: Det var faktiskt lite klurigt... Men skoj! :)
Kerstin: EdSci IS the shit!
Bling Bling girl: Åh, nu blev jag nyfiken på vilken film?

Fröken Lund sa...

Min Harlekinfördummade tonårsnostalgiska del av hjärnan skriker:

"Scenen där Julia Roberts sitter i limousinen och ska lämna Richard Gere och 'It must have been love' med Roxette spelas".

dddd sa...

Oooo... Harlequin... *nostalgi*