måndag 4 december 2006

Idiot

Läs först:
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922169,00.html

Walter Petryk, 16 år funderar på vad han ska ha på sig på skolans Halloweenmaskerad. By the way, skolan som Walter går på är döpt efter en framstående judisk lärare. Kom ihåg det.

- Mamma? Jag vet inte vad jag ska ha på mig, säger Walter vid middagsbordet.
- Lilla gubben... Walters mamma ler förnumstigt. Du kan väl gå som... eh... Charlie Chaplin, eller något annat trevligt. En clown, kanske? Oh, så trevligt, en clown! Med röd näsa och allt!

Walter tittar på sin mamma som om hon förlorat förståndet.

- Nähe, fortsätter mamma. Vad sägs om att vi går och köper en riktigt fräck piratkostym?

Walter stannar med gaffeln halvvägs till munnen. Ögonen lyser på honom, som alltid när han får en av sina finfina idéer.

- Jag ska gå som Hitler! utbrister han.

Walters mamma tittar på sin son och fortsätter att le.

- Vilken bra idé lilla gubben. Åh, så fiffigt! Jag ska se om jag kan hitta någon trevlig brun kostym åt dig imorgon. Och en fin bindel som du kan ha runt armen.

Walter nickar frenetiskt.

- Jag ska odla en likadan mustasch! säger han upphetsat och välter sitt vattenglas i ren förtjusning.
- Ja, gör det, lilla gubben, säger Walters mamma. Du kommer att vara så söt, så söt...

Jag kommer bara sååå ha den fräckaste kostymen på hela skolan, tänker han belåtet när han lägger sig på kvällen. Jag menar, folk kommer ju fatta att det bara är på skoj. Speciellt de där tre judiska lärarna som förlorade anhöriga i Förintelsen. De kommer nog att uppskatta det. Säkert.

Inga kommentarer: