tisdag 5 december 2006

Katter är trevliga

Jävlar i havet vad trött jag blir.
Min katt har loppor.
Igen.
Men jag får väl skylla mig själv som inte kört med loppmedel. Vad är det förresten för mutantloppor som attackerar nu? Det är ju minusgrader. Har de inget bättre för sig? Som att hoppa på grannens katt, eller nå't? Eller den där smala, svarta katten i huset mittemot - han som alltid muckar gräl och svassar omkring som om han ägde hela stället.

Att smyga sig på en katt bakifrån med en loppmedelspimpett i högsta hugg är oerhört opedagogiskt. Jag vet. Han är dock så luttrad vid det här laget att han kopplade med en gång att det var något lurt på gång och sprang därför fort som attan och gömde sig under soffan.
Kanske var det prasslet av de dubbla 5 liters-plastpåsarna som jag trätt över mina händer i brist på handskar som triggade den lilla varningsklockan i hans pyttehjärna.

Jag: Prassel prassel...
Katthjärna: Ding-ding-ding! Något otrevligt på gång... Spring fort som fan!
*Voom*

Lyckades locka fram honom med leverpastej - komsi, komsi - och brottade sedan ner honom (han är starkare än vad man kan tro) för att ge honom sagda loppmedel. Detta är svårt när man är två som håller i honom. Jag var ensam. Och hade plastpåsar på händerna. Det är inte lätt att jobba med plastpåsar på händerna. Inte lätt alls.

Jag: Såååååååja, såååååja, åh, vad du är dukt... AJ SOM FAN, DIN LILLA JÄV...
Litet kattliknande djur: Meeeeeoooow (Kattspråk för: Din xxxxx subba)

Lyckades i alla fall ge honom skiten och kom undan med endast 7-8 rivsår.
Och ett bett i foten.
Men, men... Det var ändå lättare än när jag och pojkvännen köpte loppschampo och skulle duscha honom. Vi hade inga handskar då heller och fick dra på oss ugnsvantar.
Blommiga ugnsvantar från IKEA.
Inte heller särskilt praktiskt.
Mitt upp i alltihop lyckades EMBK* slinka ur vårt grepp och flippade ur totalt i duschen. Vi var tvugna att stänga duschkabindörrarna av rädsla för våra liv.
Aldrig mer schampo.
ETK** planerar fortfarande sin hämnd för det där.
Jag kan se det i hans ögon.
Den kommer att bli gruvlig.
Och blodig.
Väldigt blodig.
Och ljuv.
Han addade säkert på ytterligare några hatpoäng imorse.
Nu blir det till att sova med lampan tänd.

*En Mycket Blöt Katt
**En Traumatiserad Katt

Inga kommentarer: