fredag 22 december 2006

Jag är inte oärlig. Jag svär.

Jag brukar inte ha tur. Jag vinner aldrig något. Jag hittar aldrig hundra eller femhundrakronors sedlar på marken - på sin höjd en tiokrona. På sin höjd. Om jag någon gång har turen att betala för lite i affären eller får tillbaka för mycket pengar (extremt sällsynt, dock) jämnar det alltid ut sig med att jag pröjsar för mycket nästa dag. Det slår aldrig fel.

För några dagar sedan var jag hos tandläkaren. Innan jag ska gå ger hon mig räkningen, antecknar lite och säger: Jaha, det var sista betalningen.
- Mm? säger jag lite frågande.
- Ja, säger hon, för bettskenan.
- Jo, svarar jag. Just det. Visst.

OK. Så här ligger det till.Hon har glömt att ta betalt för halva rotfyllningen. Sådana saker händer inte mig. A L D R I G. Och vi snackar inte hundralappar. Nope.
Såååå... Jag är inte riktigt hundra på vad jag ska göra. Den del av mig som har en fin liten spestig svans där bak och två horn i pannan vrålar av lycka och dansar Macarena, medan den ärliga delen av mig (som jag hatar, BTW) sitter med armarna i kors och skakar på huvudet.
- Du måste säga till, säger hon och försöker att inte stampa takten till Macarena. Du. Måste.
- Nooo way! skriker den andra delen av mig och hötter med en liten treudd. No way in hell! Hur ofta händer sådana här saker? Aldrig. Den där tandisen är ju inte fattig direkt. Kliniken är ju för fasen inhyst i en sekelskiftesvilla med dörrvalv och fyra pelare. Pffft...
Här skakar den ärliga delen av mig på huvudet och muttrar något om "goes around, comes around".

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra ännu. Under tiden som jag funderar ska jag dansa lite Macarena.

14 kommentarer:

brallan sa...

Önskar jag kunde ge dig något gott råd men tyvärr, jag är precis likadan.. Att man kan bli så lycklig och samtidigt få så dåligt samvete över en och samma sak är inte rättvist, I feel for you :)

Mel sa...

Take the money! säger jag. Det finns ingen Gud som kan dömma oss i alla fall. Och tandläkaren klarar sig alltid.

Och nej, jag sitter inte på ett nätcafé på flygplatsen. Det blir jul hemma för mig :(

Anonym sa...

Hrm... svårt dilemma. Jag är så feg av mig så jag tror alltid att de kommer upptäcka felet och anfalla mig med bazookas och liknande men dansa du din macarena och njut av julen.

Kram

Mill sa...

Förneka att du vet om att de har glömt att ta betalt. Skulle de själva komma på det är det bara att spela dum och le. Och glöm inte att det är jul. En liten present till sig själv skadar ju inte (dig i alla fall).

Kerstin sa...

Svårt, svårt, svårt .... men jag tycker inte att du ska pipa till. Köp något fint till dig själv eller skäns pengarna till välgörnhet. PUSS.

Anonym sa...

Du är bara för härlig - älskar ditt sätt att skriva!

Laila och Johan sa...

Tacka, buga, bocka och le= mera julklappar! ;)

SixesAndSevens sa...

Inte ett dugg svårt!!! Behåll pengarna och var glad! Herregud.... Det är ju inte direkt så att det drabbar någon fattig.

Anonym sa...

jag skulle säga till o hoppas de tyckte jag var så fin o ärlig så de efterskänkte pengarna. skulle aldrig våga tro att de inte kom på det senare heller..

dddd sa...

Nu är jag helt rådvill. AAAAARRRGHHH!
Jag ska ta mig en rejäl funderare över julen. Tack för alla råd! :D

Anonym sa...

Gör så här. Lägg undan de pengarna du egentligen skulle betala på ett säkert ställe och så vänta, vänta, vänta. Upptäcks det? Ok. Du har pengarna. Upptäcks det inte? GRATTIS!!!!!

dddd sa...

Mycket bra förslag. Hmmm... Fast den där präktiga delen av mig är fortfarande missnöjd... :P

Anonym sa...

Le, var glad och låt djävulen dansa tango över det glada och oförväntade tillskottet i kassan.

Jag funderar inte mer än ett halvt ögonblick på om någon glömt ta för lite betalt/ger tillbaka för mycket, sen är jag bara allmänt glad. :)

dddd sa...

Är det du som är den där lilla röda gubben på min ena axel? :D