tisdag 19 december 2006

Gapa stort och säg AAAAAA

Jag var ju hos tandläkaren tidigare idag. Och hämtade ut den däringa bettskenan, eller antiapnéskenan som tandis så elegant uttryckte det. Den var ju inte alls var så svulstig som jag hade trott. Jag hade förväntat mig något mer... gigantiskt. Blev nästan lite besviken. Den är rätt charmig faktiskt. Ligger i en liten gul plastask och kom med manual och allt. Lycka till med din nya skena, står det längst ner. OBS! Får ej kokas eller köras i mikron!! Och gå gärna in på slutasnarka.nu.

Vad?

Vem snarkar?

INTE jag, i alla fall.

Hmmph...

*mummel mummel* var det fräckaste jag hört *mutter mutter*

Hur som helst.

Det började väldigt bra. Jag kom dit. Satte mig i den högst obekväma stolen och gapade stort. Tandis börjar meka med skenan i munnen på mig.

Jag: AAAAAAAAA
Tandis: Känns det bra?
Jag: AAAAAAAAAAA! *spott fräs spott fräs* vcgmkgirjkeflgghh!!!
Tandis: Men hur är det fatt?
Jag: Het. Hör. Hättehont. Haj haj haj. Ha. Hut. Hen.
Tandis: Gör det ont? Sitter den för hårt?
Jag: HOOOONT!!! HÖÖÖÖR HOOONT! HAAAAAA HUUUUT HEEEN!!! AAAAAAAAA!

Alltså. Min tandläkare är världens gulligaste. Väldigt professionell och bla bla bla. Men när det gäller skräckslagna patienter borde hon seriously gå en kurs i hur man hanterar... skräckslagna patienter. Det är d e f i n i t i v t något hon borde jobba på. Jag har haft tandläkarskräck större delen av livet. Det tog x antal år innan någon fick stoppa in så mycket som en liten spegel, let alone scary ass lookin' bedövningssprutor. Men det är lugnt nu. Koooolugnt. Jag kan ta femton sprutor om så krävs. No problemo. Men när saker fastnar i munnen på mig - då får jag panik. Big time. Den temporära rotfyllningen --> extremt känslig tand<-- gjorde INTE saken bättre. Nope. Det. Gjorde. Väldigt. Ont. Skenan var för trång. Jag fick panik. Tandis fick panik. Jag hade, dumt nog, kletat på en jävla massa läppglans innan jag kom dit --> kladdfest är bara förnamnet. Dessutom vägrar min tandläkare ha på sig handskar. Hon kör commando. OK, jag litar på att hon spritar sina händer, men hon vet väl inte var min mun har varit. Come to think of it - jag vet inte vilka äckliga munnar hon har rotat i innan jag kom dit. Eeeeeww...

Jag vet inte riktigt hur jag fick av mig skenan, tror jag lyckades pressa in en nagel bakom ena kanten samtidigt som tandläkaren höll en sådan där trevlig förstoringsspegel millimeter från mitt ansikte. Jag vill aldrig ALDRIG mer se mig på så nära håll NÅGONSIN igen. Någonsin. Bilden av mig själv med förvridet ansikte, fingrar i munnen och spott som flyger är något jag vill helst av allt vill glömma.

Nu passar den i alla fall. Skenan.

Och för de av er som undrar hur det gick när sambon kom hem kan jag tala om att han höll på att kissa ner sig av skratt. Allvarligt talat. Jag tror jag ska skrämma upp brevbäraren imorgon. Och alla grannarna. Ooooo.... Can hardly wait.

13 kommentarer:

Kerstin sa...

Fyfan alltså vad jag avskyr tandläkare. Min favvo slutade så jag gick till en ny lite yngre variant. En av hans inledningsfraser var -" Berätta för mig om dina orala vanor - blinkblink". Jag gick aldrig mer tillbaka - jag kände mig sexuellt trakasserad och jag borde fan ha anmält honom.

dddd sa...

Gaaah! Ja, det borde du verkligen ha gjort. Anmälan och en pungspark.
fY FAN. :(

Anonym sa...

GAHAHAHAH! Du skriver sååååå himla roligt! Det förgyller min dag. Synd bara med din bettskena...

dddd sa...

Alle: Asch, tandläkaren slipade ner den så fint och efter tretton fasansfullt plågsamma försök satt den äntligen som den skulle. Invigning ikväll. Jag är lite nervös faktiskt. Tänk om jag kvävs? Sväljer den mitt i natten? Då blir det ingen blogg imorgon. Eller någonsin igen.
Naaaw... Just kidding. :D Men jag är faktiskt nervös.
Maria: Jag lovar dyrt och heligt. Klockan 11 imorgon förmiddag är det jag som står och lurar vid dörren, moahahaha!

Anonym sa...

en fråga bara..varför är klockan så uppfuckad på när kommentarerna skrivits?

SixesAndSevens sa...

det är ju inte sprutorna som är farliga utan det faktum att dom tror att hur mycket skrot som helst får plats i käften på en och man får såna härliga spykänslor... vilka förstärks markant av handsklösa händer. vidrigt.

Mary Lady Luck sa...

Stackars dig, tandläkaren är ju inte det trevligaste ställe att gå till. Ont, obehagligt och dyrt brukar vara de mer bestående intrycken. Och så luktar det på ett speciellt sätt också, det luktar... tandläkare!

Laila och Johan sa...

*skrattar mig fördärvad* men menar egentligen: vilken hemsk upplevelse!! ;)

Anonym sa...

Usch usch. jag har fortfarande jätte stor skräck för tandläkare och när de behandlar en som jag skrev i mitt inlägg

http://critic.blogg.se/111206101459_folktandvrden.html

Screw them säger jag bara!
(Utan att någon hör)

Caravaggio sa...

Urk. Allt former av munreglering är av ondo. Jag vaknar fortfarande kallsvettig och tänker på den sörjan som man fick bita i och som täppte igen halsen när man skulle fixa tandställningen.

dddd sa...

Jerk: Det blir liksom roligare att ha en helt annan tidszon. Och för att jag inte vet hur man fixar det. :)
Sixandsevens: Handsklösa händer spär onekligen på känslan av att vilja springa därifrån med alla instrument hängandes kvar i munnen. :P
Mary: Visst gör det! Det luktar - otäckt. Sterilt. Blod. Spyor. De där två sista la jag till mest för effektens skull, men ändå. :D
Loppanlej: Du får skratta . Det är helt OK. Jag garvar också åt min egen olycka. Jämt. Nej, faktiskt. Annars skulle jag lika gärna kunna gå och gräva ner mig på stört. :D
Alexia: Ska kika på det! Eller... Kanske inte... Jag har ju kommit över min tandläkarskräck... :/
Caravaggio: Jag fick bita i den där sörjan också. Trodde mina tänder skulle följa med ut när hon drog bort den...

Anonym sa...

Hahaha, du kan som ingen annan beskriva saker och ting... Lider med dig för vad du fick utstå hos tandis. Har också en bettskena och har jag den i munnen i upprätt läge så får jag kräkkänslor på en gång men när jag lagt mig på kudden så går det bra. Knepigt.

dddd sa...

Åh, jag älskar att springa runt i den och läspa. Det är urkul. Sambon finner det dock måttligt sexigt. Än så länge. :D